نماینده مردم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: عطاری ها حق نسخه پیچی، تجویز و فروش دارو را ندارند و فروش داروهای ترک اعتیاد در عطاری ها خطری جدی است.

همایون هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فروش داروهای شیمیایی توسط عطاری ها ممنوع بوده و عطاری ها تنها می توانند برخی از گیاهان دارویی را بفروشند.


وی فروش داروهای سقط جنین و ترک اعتیاد در عطاری ها را غیرقانونی دانست و گفت: به هیچ عنوان نباید به آنان اجازه چنین کاری داده شود و نظارت بر عطاری‌ها باید به صورت دقیق و حساس انجام شود.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تنها پزشکان مجاز به تجویز دارو هستند، گفت: مقابله با تخلف های عطاری ها نیازمند عزم و اراده جدی دستگاه های متولی است و در این خصوص گام های جدی باید برداشته شود.


هاشمی با بیان اینکه عطاری ها به هیچ عنوان نباید در فروش دارو مداخله کنند، اظهار کرد: عطاری ها از تخصص‌های لازم برای عرضه و فروش دارو برخوردار نیستند و تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به فروش دارو کنند.


نماینده مردم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به وظیفه قانونی خود به عنوان متولی سلامت عمل کرده و متخلفان را به مقام های قضایی معرفی کند.


هاشمی فروش داروهای ترک اعتیاد در عطاری ها را زنگ خطری جدی دانست و افزود: ضوابطی که بر داروخانه‌ها حاکم است باید بر داروخانه‌های مذکور هم حاکم باشد یعنی مسئول فنی آن حتما باید داروساز باشد و بر اساس فرآیندهای پزشک محور و معالجه محور دارو تجویز شود.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تاسیس داروخانه های گیاهی نیازمند بررسی بیشتر است، افزود: تاسیس داروخانه های گیاهی می تواند در سر و سامان دادن به وضعیت نامطلوب عطاری ها موثر باشد.


به گزارش ایرنا، بر اساس بررسی ها برخی از عطاری‌ها بر اثر بی اطلاعی چندین مورد گیاه سمی به مردم می‌فروشند و گاهی نیز گیاه های دارویی را به اشتباه برای مردم تجویز می‌کنند.


طبق قانون فروش دارو در عطاری ها تخلف محسوب می شود و افراد مشغول در این صنف حق فروش هیچگونه داروی گیاهی و شیمیایی را ندارند. عاری‌های مجاز هستند که عرقیات سنتی و گیاهانی را به صورت فله ای عرضه کنند که خاصیت درمانی دارند، البته این مهم در صورتی می تواند انجام گیرد که فروشنده با موارد تجویز و مصرف و عوارض آن هم به خوبی آشنا باشد.


در برخی از موارد کپسول های دست ساز که به عنوان داروی ترک اعتیاد در عطاری ها عرضه می شود حاوی موادی چون ترامادول، دیازپام، اگزازپام و متادون است و همگی آنها شیمیایی و مخدرهای بسیار خطرناکی به شمار می روند.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.