راه های ترک اعتیاد به مواد مخدر

همه شما می دانید که ترک اعتیاد هر گونه ماده مخدری و به طور کلی ترک هر گونه عادت زشتی، جزو دشوار ترین کار ها به حساب می آید، اما چنانچه فرد بیمار به اعتیاد تصمیم قلبی به این کار بگیریند، روش های بسیاری برای ترک وجود دارد. ترک اعتیاد به روش های زیادی بستگی دارد. این که فرد بیمار راحت ترین یا دشوار ترین روش را انتخاب کند، مهم نیست، بلکه هدف اصلی مهم است و آن چیزی جزء ترک اعتیاد نیست.

روش های درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر

با وجود این که اعتیاد پیچیدگی بسیاری دارد، چنانچه فرد تمایل قلبی و عقلب به درمان خود داشته باشد و با روش درست و اصولی قطعا درمان می شود، اما اگر فرد به تشخیص درستی نرسیده باشد و به عمق مشکلات و عوارض ناشی از اعتیاد خود واقف نشده و خودس نخواهد از شر این بلای خانمان سوز راحت نشود، هیچ روش درمان اعتیاد برای آن شخص نتیجه بخش نخواهد بود. حال اگر تمایل واقعی به ترک اعتیاد پیدا کرده اید ما راه های زیادی را برای شما شرح داده ایم. با ما تا ادامه مطلب همراه بمانید.

روش های درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر

کم کردن تدریجی ماده مخدر

یکی از روش های ترک اعتیاد کم کردن تدریجی مواد مخدر است. در این روش بیمار باید با یک برنامه ریزی منظم و دقیق و با اراده ای قوی و محکم، روزانه از ماده مخدری که استفاده می کند، کم کند تا آن را در مدت کم به صفر برساند. البته میزان دوز مصرفی نیز باید تحت نظر پزشک باشد، همچنین در این روش بیمار نیاز دارد که زیر نظر روان پزشک معالج از داروهای تجویز شده استفاده کند.

استفاده از داروهای ترک اعتیاد تجویز شده توسط پزشک به صورت سرپایی

در این روش فرد بیمار زیر نظر پزشک، درمان خود را شروع می کند و داروهایی برای او تجویز می شود که شامل داروهای اعصاب و داروهایی است که ماده مخدر نیستند، اما اثراتی شبیه ماده مخدر دارند. در این روش پزشک ترجیح می دهد در خانه زیر نظر او بیمار ترک کند. البته این روش فقط و فقط به پزشک شما بستگی دارد. اثرات درمانی داروهای تجویز شده و این که به چه میزان باید تجویز گردد بستگی به نوع ماده مخدر مصرفی و مقدار آن دارد. در این روش پزشک توصیه می کند که بیمار به مدت چند روز تا یک هفته در منزل استراحت کند و سپس به کارهای روزمره خود بپردازد.

استفاده از داروهای ترک اعتیاد تجویز شده توسط پزشک به صورت سرپایی

استفاده از داروهای ترک اعتیاد با بستری شدن در بیمارستان

این روش درمان اعتیاد مانند روش دوم است، با این تفاوت که فرد معتاد در بیمارستان بستری می شود و تمام مراحل درمان او نیز با نظارت پزشک معالج انجام می شود. از برتری این روش درمان نسبت به روش قبلی این است که بیمار به صورت جدی مورد مراقبت های پزشکی قرار می گیرد و چون در بیمارستان بستری است هنگامی که بیمار نیاز به داروهای خاص خوراکی و تزریقی داشته باشد، این داروها به راحتی در بیمارستان به او تزریق می شود، به همین خاطر سریع تر درمان می شود. متاسفانه در حال حاضر انواع داروهای ترک اعتیاد وجود دارد که به صورت غیر قانونی به فروش می رسد. از محتویات چنین داروهایی کمتر کسی اطلاع دارد. در مورد این داروها می توان چنین اظهار نظر نمود که محتویات این داروها اکثرا ترکیبی از مواد مخدر است. دیده شده است که بسیاری از معتادان که از این ترکیبات استفاده می کنند، به این داروها وابستگی شدیدی پیدا می کنند، بنابراین اگر بیماران معتاد از این داروها استفاده کنند نه تنها نباید انتظار ترک اعتیاد و درمان مورد اطمینان را داشته باشند، بلکه ممکن است به این داروها معتاد شوند و اثرات مخرب بیشتری از مصرف مواد مخدر را برای اون داشته باشد. بهتر است درمان اعتیاد را زیر نظر پزشک متخصص و در کلینیک انجام دهید.

روش سم زدایی یا U.R.O.D

 پیشرفته ترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد در حال حاضر روش سم زدایی یا U.R.O.D است. در این روش با توجه به نوع ماده مخدر، طریقه استفاده از مواد مخدر و مدت زمانی که سبب اعتیاد شده است، بیمار بین 4 تا 6 ساعت توسط متخصص بیهوش می شود. در مدت زمان بیهوشی داروهایی به بیمار تزریق می گردد که وی بعد از آن  که به هوش می آید بسیاری از علایم جسمی ترک ماده مخدر را ندارد. روش سم زدایی بهتر است در بیمارستان صورت بگیرد و لازم است که بیمار بعد از انجام سم زدایی چند روز در بیمارستان بستری باشد تا توسط پزشک معالج علائم جسمی و روانی او به حالتی اطمینان بخش بهبود یافته و بقیه درمان ها به طور سرپایی ادامه یابد. تشخیص و تصمیم گیری در مورد زمان مرخص شدن بیمار معتاد برعهده پزشک معالج است. مهم ترین نکته درمانی در ترک اعتیاد این است که بعد از ترخیص، بیمار باید از داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود حتما استفاده کرده و به توصیه های او عمل نماید و تا زمانی که لازم باشد به درمان خود ادامه دهد. روش سم زدایی U.R.O.D هیچ گونه خطری در پی نخواهد داشت و فقط لازم است که بیمار مورد آزمایشات و معاینات لازم پزشکی  قرار گیرد. اگر به دلیل یک نوع بیماری ، استفاده از روش سم زدایی غیر ممکن باشد بدون شک از روش های دیگر ترک و درمان اعتیاد می توان بهره گرفت.

 روش سم زدایی یا U.R.O.D

نکاتی ضروری برای موفقیت در درمان اعتیاد

بنابر آنچه که گفته شد و چنانچه می خواهید در ترک و درمان اعتیاد خود یا نزدیکان خود موفق باشید رعایت موارد زیر ضروری است، در غیر این صورت احتمال بازگشت به اعتیاد حتمی است:

  • فرد معتاد از دیدگاه پزشکی خصوصا روان پزشکی معالجه شود.
  • فرد معتاد باید بخواهد و مصمم باشد که از بلای  خانمان سوز اعتیاد نجات یابد.
  • ارزیابی های روان پزشکی، روان شناختی، شخصیتی، جسمی و ... قبل از شروع ترک و درمان ضروری است.
  • نوع و روش ترک با توافق بیمار معتاد یا خانواده  او و روان پزشک معالج تعیین و انتخاب شود.
    مدت زمان بستری توسط پزشک معالج  تعیین و مشخص می گردد و بیمار و خانواده او نباید بر خلاف آن عمل نمایند.
    بعد از انجام ترک اعتیاد بیمار باید حداقل به مدت یک سال تحت نظر روان پزشک به درمان خود ادامه دهد و از داروهایی که تجویز می شود استفاده و به توصیه های او عمل کند.
  • شروع به کار، فراهم نمودن کاری مناسب و بازگشت سریع فرد به کار قبلی در درمان بسیار مؤثر است.
  • فعالیت های ورزشی روزانه و منظم یکی از ضروریات درمان اعتیاد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با شماره های درج شده در سایت با مشاوران کلینیک ترک اعتیاد نگین تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

دیدگاه‌ها  
سلام خاهشا روش فوق سریع بیهوشی را در اولویت قرار دهید چون همه کسانی ک با متادون ترک کرده اند سختی ان رامیفهمند ومتادون ازچاله به چاه افتادن است بنده متتدونم کمتراز دو سی سی بود ولی روز سی وهفتم اثارخماریم کاهش یافت خواهشاازمتادون استفاده نکنید
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.