ترامادول و اعتیاد به این مواد مخدر

ترامادول دارویی ضد درد با اثر مرکزی با نام ترا-ما-دول ، تدامول ، بایومادول ، ترامادول و... چند سالی است وارد فارماکوپه دارویی ایران شده است که از دسته داروهای مسکن مخدر یا اپوئید های مصنوعی می باشد .

این دارو بر اساس همانند سازی ساختار ملوکولی نارسئین که یکی از آلکالوئید های تریاک می باشد ساخته شده است. عمده مصرف این دارو در پزشکی برای کاهش درد های مفصلی ، جراحی ، زایمان با میزان درد متوسط تا شدید است و از این جهت ضعیف تر از مورفین ، پتدین و قوی تر از مسکن هائی نظیر پروفن استامینوفن می باشد و همواره توصیه می شود مصرف این دارو بیش از دو هفته مجاز نمی باشد و باعث وابستگی داروئی و اعتیاد می گردد .

سوء مصرف این دارو سبب عوارض بسیار خطر ناک است بطوریکه اکنون نوع تزریقی آن تنها در اورژانس بیمارستان ها وجود دارد و از سطح دارو خانه های شهر جمع آوری شده است اما متاسفانه کپسول و قرص ترا-مادو-ل به صورت گسترده ای به فروش می رسد و علی رغم هشدار های مکرر وزارت بهداشت و درمان و توضیح اینکه عرضه ترامادول بدون نسخه مجاز نمی باشد اما کماکان به صورت OTC عرضه می شود .

عمده مصرف کنندگان ترا-ما-دول

عمده مصرف کنندگان ترا-ما-دول افرادی هستند که از این دارو به عنوان جایگزینی برای مواد مخدر و یا ترک آن با هدف کاهش عوارض قطع مواد مصرفی خود استفاده می کنند اما غافل از این نکته هستند که مصرف این دارو نه تنها هیچ مشکلی از آنها را حل نمی کند بلکه باعث تحمل عوارض ناشی از این سوء مصرف و جایگزینی مخرب می شوند که عمده ترین آنها اختلال در سیستم های تنفسی ، کلیه و کبد می گردد و در نهایت منجر به عود مصرف قبلی و تحمل این عوارض و آسیب های بسیار آن می گردند. این افراد باید آگاه باشند که اعتیاد یک جایگزینی مزمن مواد مخدر به جای سیستم های تولید کننده مواد شبه افیونی جسم می باشد و مصرف هر گونه دارو در بازسازی این روند تاثیری ندارد و خود مخرب و آسیب رسان است .
دسته دیگری از افراد برای رفع مشکلات جنسی و به توصیه افرادی نا آگاه رو به مصرف این دارو می آورند که در نهایت نه تنها این مشکلات رفع نمی گردد بلکه بازهم عوارض مخرب این دارو شرایط را وخیم تر کرده و خود زمینه ساز مصرف انواع مواد مخدر دیگر و ورود به دنیای سیاه اعتیاد می گردد .
به علت در دسترس بودن ترا-ما-دول ، قیمت نازل آن ، ارائه بدون نسخه در دارو خانه ها و هدم اطلاعات کافی در مورد عوارض سوء مصرف باعث شیوع گسترده مصرف آن شده است و باید مراجع ذیصلاح در این زمینه اقدامی عاجل و فوری انجام دهند

نام ژنریک : ترا-ماد-ول هیدرو کلراید
دسته داروئی : ضد درد با اثر مرکزی

طرز عمل ترامادول

اگر چه طریقه اثر ترا-ماد-ول کاملاً شناخته شده نمی باشد اما مشخص شده که با اتصال ملکول اصلی دارو به گیرنده های مو اپیوئیدی ، بازجذب نور اپی نفرینو سروتونین به صورت ضعیف مهار می شود و به صورت راسمیک به سرعت و تقریباً به طور کامل جذب می شود. ترامادول به صورت وسیع پس از خوراکی متابولیزه شده و تقریباً 30% دارو همراه ادرار دفع می شود. اعتیاد را نوعی بیماری روانی تکرار شونده می دانند که فرد معتاد علی رغم تمام عوارض مصرف داروی مخدر، آن را ابتیاع و بدون اراده مصرف می کند . در اینکه آیا باید اعتیاد را یک بیماری دانست یا یک جرم و به تبع آن ، فرد معتاد را بیمار تلقی کرد یا مجرم ، دیدگاه های متفاوتی وجود دارد . در هر حال، ذکر این نکته ضروری است که با این تعریف از اعتیاد، بسیاری از رفتارهای افراد طبیعی بشر نیز که در آنها تکرار وجود دارد، به عنوان اعتیاد و در ذیل همین عنوان طبقه بندی شده اند. برخی محققان معتقدند که اعتیاد یک واژه حقوقی است و در علوم پزشکی نباید از این واژه استفاده کرد و به جای آن واژه وابستگی و وابستگی داروئی را پیشنهاد کرده اند.

عوارض اعتیاد به مواد مخدر از جمله ترامادول

الف - عوارض فردی :

از دست دادن زیبایی ، کاهش میل جنسی ، سوء تغذیه و کاهش وزن ، تیره شدن رنگ پوست ، افسردگی ، اختلال خواب ، اختلال روانی شدید و پایدار ، بیماریهای قلبی و ریوی ، از بین رفتن سلولهای مغزی ، ابتلا به عفونتهای خطرناک چون ایدز و هپاتیت ،‌ مسمومیت و مرگ

ب - عوارض خانوادگی :

مشکلات شغلی و تحصیلی ، خشونت در خانواده ، طلاق ، کاهش درآمد و فقر ، بی کفایتی در انجام وظایف خانوادگی ، غفلت از فرزندان

ج - عوارض شغلی :

از دست دادن آینده شغلی ، اخراج و بیکاری

کاهش کارآیی ، سوانح و حوادث حین کار

د - عوارض اقتصادی و اجتماعی :

ضعف پایبندی به اصول اخلاقی و مذهبی ، فقرو بی خانمانی ، بیکاری ، انواع جرائم مثل سرقت ، فحشا ، تجاوز ، قتل ، صرف هزینه جهت مراکز درمان معتادین ، صرف هزینه جهت نیروی انتظامی و زندان

عوارض اعتیاد بر سلامت جسمی و روانی فرد:

1- کاهش وزن

2- سوء تغذیه

3- اختلالات گوارشی متعدد

- آسیب های عضلانی

5- اختلالات کبدی و کلیوی

6- عفونت های خطرناک ( هپاتیت و ایدز )

7- اختلالات قلبی – عروقی

8- سکته های قلبی و مغزی

9- آتروفی مغز و از بین رفتن سلولهای مغز

10- ناتوانی جنسی و عقیمی

11- اختلال خواب

12- افسردگی

13- اختلالات روانی شدید و پایدار

14- از دست دادن زیبایی

15- تیره شده رنگ پوست

16- از بین رفتن سلولهای مغزی و کوچک شدن مغز

17- مسمومیت و مرگ

18- پیری زود رس در فعالیتهای مغزی

19- دچار توهم و خیالات شدن

20- بوی بد دهان و پوسیدن دندانها

21- آسم و تشدید بیماریها و عفونتهای روده ای

22- سقط جنین و مرده زایی

23- تولد کودک نارس

24- کاهش وزن و هوش نوزاد

25- سرطان ریه و ضایعات هوشی

26- ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

27- سوء تغذیه

28- آسیب‌ رساندن‌ ناخودآگاه‌ به‌ خود یا دیگران‌ به‌ واسطه‌ اثرات‌ روان‌گردان‌ مواد

29- از دست‌ شغل‌ یا خانواده‌

30- آسیب‌ برگشت‌ناپذیر به‌ اعضای‌ بدن‌

31- مرگ‌ در اثر افراط‌ در مصرف‌ مواد

32- زندانی‌ شدن‌

برای ریشه کن کردن هر مشکلی باید ابتدا آنرا به خوبی شناخت، به همین دلیل تیم مرکز بستری ترک اتیاد نگین در جهت اطلاع رسانی و آگاه سازی مقاله های زیر را در اختیار شما قرار داده است.

مصرف کننده شیشه همواره توهم خیانت همسر خود را در سر دارد

گل بعد از تریاک، دومین ماده مخدر مصرفی در کشور

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.