مدیر سابق بیمارستان مدرس با اشاره به ضرورت آموزش صحیح خانواده‌ها و اجتماع در مورد پیشگیری از اعتیاد گفت: سرطان دهان، حمله‌های عصبی و سکته از عوارض اعتیاد به مواد مخدر و سیگار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، مهدی حفیظی اظهار داشت: اعتیاد به مواد مخدر مشکلات فراوان جسمی و روحی برای فرد مصرف کننده به همراه دارد و ۹۰ درصد معتادان به آسیب‌های روحی و روانی مبتلا می‌شوند. این موضوع باید به افراد جامعه به خصوص جوانان هشدار داده شود تا حتی یک نفر هم به دلیل عدم آگاهی به این مصیبت اجتماعی و فردی گرفتار نشود.

وی با اشاره به اینکه برای ترک اعتیاد باید شرایط اجتماع و خانواده پذیر شدن آن را فراهم ساخت و نسبت به انگیزه‌های ترک اعتیاد توجه داشت، افزود: همچنین در مورد نقش والدین در پیشگیری و یا ترک اعتیاد فرزندانشان بهتر است توجه داشته باشیم که اين كه والدين را به نقش مامور تجسس فرزندان در آوريم اصلاً درست نيست بلكه تربيت صحيح و اصولي توام با آگاهي و بينش درست والدين است كه مي تواند بهترين ناجي براي جلو گيري از آلودگي به اعتياد باشد.

این پزشک عمومی ادامه داد: خانواده‌ها و اجتماع قبل از هر چيزي بايد خود آموزش صحيح ببينند و اعتياد را درست بشناسند نه آنكه بر پايه يك سري باورهاي غلط و تصورات بي پايه و اساس، اعتياد و معتاد را تعبير و تفسير كنند. عكس العمل هاي نادرست در مقابل فرد معتاد وضعیت را بهبودی نمی‌بخشد بلكه صد درجه بدتر هم مي‌كند.

مدیر سابق بیمارستان مدرس با بیان اینکه داشتن اوقات فراغت صحیح و بانشاط و فراهم آوردن امكانات لازم برای گذراندن اوقات فراغت سالم و بانشاط از طریق ورزش، احتمال استعمال مواد مخدر را كاهش می‌دهد، گفت: روانشناسان در ترک اعتیاد معتادان و حتی پیشگیری از اعتیاد نقش زیادی دارند و بهتر است بدانید از ديدگاه روان پزشكي و پزشكي، فرد معتاد يك بيمار است و بيماري وي مانند ساير بيماري ها نياز به درمان و مراقبت هاي ويژه خود دارد. همچنین پزشک، روانپزشک، خانواده همه باید به صورت سیستمی برای ترک اعتیاد معتاد اقدام کنند تا بتوان به نتایج موثر در این راستا دست یافت.

حفیظی؛ امراض قلبی، حمله‌های عصبی و سکته و سرطان را از جمله عوارض مصرف مواد مخدر برشمرد و عنوان کرد: استعمال سیگار از پایه‌های سوق یافتن به سمت مواد مخدر است و باید اقدامات پیشگیرانه از این مسئله به ویژه میان جوانان و نوجوانان صورت گیرد. بر اساس آمارها استعمال زیاد و مداوم دخانیات احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان دهان را افزایش می‌دهد.

وی به عوارض استفاده از مواد مخدر صنعتی اشاره کرد و تصریح کرد: ترک این مواد بسیار پیچیده است و فرد و خانواده آن را با چالش‌های فراوانی همراه می‌سازد و فرد مصرف کننده با تصورات غیر عقلانی مواجه شده و این موضوع سبب خطرات بسیار زیاد برای اطرافیان آن می‌شود.

مدیر سابق بیمارستان مدرس اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که رویکرد آن توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است را مثبت و موثر ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: مسلما با ورود همه افراد و مسئولان به حیطه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد می‌توانیم شاهد کاهش هرچه بیشتر اعتیاد در سطح جامعه باشیم. لذا مسئول سازی افراد جامعه در حوزه پیشگیری از اعتیاد یک گام بسیار مهم در مبارزه با مواد مخدر است.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.