اهمیت روان درمانی بعد از ترک اعتیاد

وابستگی به مواد مخدر از دو جنبه جسمی و روانی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. ترک واقعی از نظر جسمی و روانی انجام می شود. با اینکه دوره ترک جسمی کوتاه است اما وسوسه های ذهنی و روانی تا مدت ها در کمین فرد هستند. خلاها و مشکلات روحی روانی به عنوان ریشه اصلی اعتیاد شناخته می شوند. این اختلال ها تا بعد از ترک نیز همراه فرد می ماند به همین دلیل در اغلب کلینیک های ترک اعتیاد معتبر و تخصصی، همزمان با ترک جسمانی، جلسات مشاوره و روان درمانی برای فرد در نظر گرفته می شود. اغلب مصرف کنندگان مواد مخدر، بعد از ترک یک دوره افسردگی را تجربه می کنند. ترک فیزیکی بدون جلسات روانپزشکی و روان درمانی به شدت بیمار را در معرض برگشت به مواد مخدر قرار می دهد.

اهمیت روان درمانی بعد از ترک اعتیاد


برخی از علائم روانی بعد از ترک فیزیکی یا جسمی در فرد ظهور پیدا می کند. این علائم نشان دهنده وضعیت نامناسب روحی و روانی بیمار است و این الزام را به وجود می آورد تا فرد دوره های روان درمانی بعد از ترک را انجام دهد. برخی از این علائم عبارتند از:

  • افسردگی
  • بی خوابی و اضطراب شدید
  • عدم تمرکز و بی میلی برای انجام وظایف
  • میل زیاد برای مصرف مجدد مواد مخدر
  • و ...

روش هایی که به عنوان سم زدایی فوق سریع و یا یک روزه برای درمان اعتیاد در برخی از کلینیک ها استفاده می شوند هنوز از نظر علمی اثبات نشده اند و ممکن است عوارض روحی و روانی سنگینی نیز برای فرد در پی داشته باشند.

اهمیت روان درمانی بعد از ترک اعتیاد

روان درمانی بعد از ترک به صورت کوتاه مدت

مراحل روان درمانی کوتاه مدت برای افرادی به کار برده می شود که وابستگی زیادی به مواد مخدر ندارند و دوره مصرف آن ها کوتاه بوده است. چهار مرحله روان درمانی کوتاه مدت به صورت زیر است:

  • آگاهی از اثرات دارو: بعد از ترک فیزیکی مواد مخدر، فرد تا مدت ها تحت درمان قرار دارد و دارو های خاصی را مصرف می کند. برخی از این دارو ها ممکن است اثرات جانبی به لحاظ روانی برای او ایجاد کنند به همین خاطر لازم است که فرد بعد از ترک از اثرات دارو و عملکردی که دارد مطلع باشد. این داروها برای رسیدن فرد به ثبات روانی مصرف می شوند و اغلب اثرات موقتی دارند.
  • کمک برای ترک دارو: زمانی که دوره مصرف دارو ها بعد از ترک به پایان برسد، فرد باید وابستگی به دارو را نیز از بین ببرد. در این آموزش ها روی مهارت هایی مانند اعتماد به نفس و قدرت "نه" گفتن بیمار تمرکز می شود.
  • تلاش برای آرامش: بعد از کنار گذاشتن دارو، فرد باید بتواند خود را در هر موقعیتی از لغزش نگه دارد. برخی از تمرینات و راهکار ها با تجویز روانشناسان و مشاوران به این افراد داده می شود تا به وسیله آن ها بتوانند اضطراب و استرس ناشی از ترک را کاهش دهند و به آرامش برسند.
  • برنامه برای ثبات در عدم مصرف: در مرحله پایانی این دوره بیمار با کمک روانشناس سعی بر این دارد تا از ابتلای مجدد به اعتیاد دور شود. این مراحل معمولا با شرکت در کلاس های دسته جمعی و جلسات مشاوره گذرانده می شوند.

روان درمانی بعد از ترک به صورت کوتاه مدت

روان درمانی بعد از ترک به صورت بلند مدت

این روش برای بیمارانی به کار برده می شود که وابستگی شدیدی به مواد مخدر دارند و مدت زمان مصرف آن ها نیز طولانی بوده است. این شیوه درمان نیز دارای چهار مرحله است:

  • انگیزه برای ترک مواد مخدر: در این مرحله فرد مصرف کننده برای کاهش مصرف و یا قطع آن ترغیب می شود. کادر درمان در کلینیک های ترک اعتیاد سعی بر آن دارند تا مصرف کننده را نسبت به دارو های درمانی آشنا کنند. این مرحله همزمان با ترک فیزیکی انجام می شود.
  • روش های درمان شناختی: در این مرحله عوامل گرایش بیمار به مواد مخدر ریشه یابی شده اند و سعی بر این است که این عوامل به طور کامل از بین بروند. این مرحله به عنوان یکی از اصلی ترین مراحل روان درمانی محسوب می شود چرا که بیمار در این مرحله با چالش هایی بسیار سخت دست و پنجه نرم می کند. انجام این مراحل توسط پزشک و روانشناس حرفه ای و سایر کادر درمان انجام می شود. حساسیت این مرحله لزوم انتخاب یک کلینیک معتبر با کادری مجرب را برای ترک اعتیاد ایجاب می کند.
  • مهارت مقابله با اعتیاد: بیمار در این مرحله دارای جسمی پاک است. وسوسه های روانی در این دوره غالب می شوند و بیمار در این مرحله با مشکلات و موانع ثبات در ترک آشنا می شود و با غلبه بر آن ها سعی می کند تا به یک رفتار پایدار برسد. در این مرحله مهارت بیمار به کمک روانپزشک و روانشناس تقویت می شود.
  • مدیریت وسوسه مصرف مواد: در مرحله پایانی نحوه کنترل گرایش به مواد مخدر به فرد آموزش داده می شود. وسوسه بعد از ترک برای تمامی مصرف کنندگان امری طبیعی است و فرد در موقعیت مقابله با این وسوسه ها قرار می گیرد.

در این مقاله در رابطه با اهمیت روان درمانی بعد از ترک اعتیاد خواندید برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با روانشناس ترک اعتیاد در کلینیک نگین در ارتباط باشید. همچنین می توانید در صورت لزوم قبل از هر اقدامی از متخصصان ما مشاوره رایگان دریافت کنید. کلینیک ترک اعتیاد نگین یکی از بهترین مراکز ترک اعتیاد در اصفهان است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.