ترک اعتیاد در دوران بارداری

متاسفانه امروزه به دلیل ناآگاهی و پایین بودن شناخت عمومی از اعتیاد و مضراتی ناشی از آن، مشکلات زیادی متوجه مادران باردار مبتلا به اعتیاد شده است. زمانی که مادران باردار به استعمال هر نوع مواد مخدری اقدام می کنند بدون شک خطرات و مضرات ناشی از آن، متوجه جنین آن ها می شود. اعتیاد زنان باردار در دوران بارداری به صورت مستقیم و غیر مستقیم مضراتی دارد. برخی از خطرات و عوارض ناشی از استعمال مواد مخدر برای جنین، در زنان باردار عبارتند از:

  • مرگ نوزاد قبل از تولید
  • مشکلات و اختلالات تنفسی نوزاد
  • اختلال در رشد نوزاد
  • زایمان زود رس
  • بالا رفتن خطر بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت
  • خشونت مادر
  • افسردگی ناشی از بارداری و اعتیاد
  • و ...

برای کاهش این خطرات و به وجود آوردن شرایط مساعد برای ترک مواد مخدر، زنان باردار می توانند طبق معاینات پزشکی دقیق و علمی در دوران بارداری، اقدام به ترک نمایند.

ترک اعتیاد در دوران بارداری

ترک اعتیاد زنان باردار

خوشبختانه امروزه با پیشرف علم پزشکی و مطالعاتی که در این زمینه وجود داشته است پزشکان و روانشناسان می توانند با همکاری یکدیگر، شرایطی مطلوب و به دور از استرس، فشار و تنش برای مادران باردار فراهم سازند. اگر فرآیند ترک در دوران بارداری اتفاق نیوفتد جنین پس از به دنیا آمدن با احتمال بسیار بالایی دچار سندرم محرومیت از مواد می شود.
علائم این سندرم در جنین با علائمی نظیر تب، بیقراری، گریه مداوم، امتناع از شیر خوردن و ... خود را نشان می دهد. برخی از مواد مخدر مانند شیشه، جنین را دچار آسیب های مغزی و حتی مرگ می کند. با توجه به موارد ذکر شده درباره مضرات اعتیاد برای مادر و جنین لازم است که در دوران حاملکی و یا قبل از آن اقدامات لازم برای ترک صورت گیرد. خوشبختانه امروزه روش های بسیاری برای ترک مادران باردار در نظر گرفته شده است که به راحتی می توان با استفاده از آن ها بدن مادران را از مواد مضر و مخدر سم زدایی کرد.

عوارض احتمالی ترک اعتیاد در مادران یا خانم های باردار

خانم های باردار که به مواد مخدر اعتیاد دارند ممکن است نگران عوارض و خطرات ناشی ترک، در این دوره باشند. نکته قابل توجه در این باره این است که هرنوع ترک مواد مخدری در هر دوره ای دارای عوارض و خطراتی است اما هدف از ترک اعتیاد و یا سم زدایی به روش های پزشکی و علمی این است که با روش های جایگزین، مادران و جنینی که در رحم آن ها هستند متحمل کم ترین آسیب ها شوند.
مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد معتبر و پیروی از تجویز و توصیه های پزشکان و روانشناسان این مراکز می تواند تا درصد بسیار بالایی عوارض ناشی از ترک را کاهش دهد.
انتخاب شیوه ترک بر عهده پزشک و بر اساس شرایط مادر باردار تعیین می شود. برخی از پزشکان در این دوره سعی می کنند تا با استفاده از روش جایگزین کردن، عوارض ناشی از ترک را کاهش دهند. با استفاده از این روش دارو هایی که برای بیمار تجویز می شوند نقش مواد مخدر را در بدن فرد ایفا می کنند و باعث می شود که مصرف مواد در این دوره قطع شود.
یکی از داروهایی که در دوران بارداری مورداستفاده قرار می گیرد متادون است. دز استفاده از متادون و نحوه مصرف آن حتما توسط پزشک مشخص می شود.

بهترین زمان ترک اعتیاد در مادران یا خانم های باردار

خانم هایی که با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند بهتر است قبل از دوره بارداری نسبت به ترک اقدام کنند و بعد از پاک سازی بدن، باردار شوند اما اگر بارداری به صورت ناخواسته اتفاق بیفتد و مادر در زمان مصرف باشد باید به محض اطلاع از حاملگی به پزشک مراجعه و نسبت به ترک مواد مخدر اقدام نماید.
در سه ماهه ابتدای دوران حاملگی به دلیل تشکیل نشدن کامل جنین، خطرات کمتری آن را تهدید می کند اما با گذشت زمان جنین در شکم مادر در معرض عوارض و خطرات ناشی از اعتیاد قرار می گیرد. به طور کلی بهترین زمان برای ترک در دروان بارداری ماه های ابتدایی است چرا که هم مادر و هم جنین در معرض خطرات کم تری هستند.

بهترین زمان ترک اعتیاد در مادران یا خانم های باردار

برنامه های ترک اعتیاد در خانم ها و زنان باردار در کلینیک ترک اعتیاد نگین

کلینیک ترک اعتیاد نگین با دارا بودن کادری مجرب اعم از پزشک، روانپزشک، روانشناس، مشاور و سایر کادر درمان یکی از تخصصی ترین مراکز ترک اعتیاد در ایران محسوب می شود.
برنامه هایی که در این کلینیک برای ترک مادران باردار تدوین می شود اصولی و علمی هستند و تلاش در این برنامه ها بر این است تا کم ترین عوارض متوجه مادران باردار و جنین آن ها شود.
برنامه های مربوط به این کلینیک برای ترک مادران باردار شامل موارد زیر است:

  • انجام معاینات اولیه و آزمایش های لازم ( آزمایش hiv، آزمایش ادرار،آزمایش های کبدی، نوار قلب و ... )
  • انجام معاینات روانشناختی لازم برای آگاهی از وضعیت روانی بیمار
  • تدوین برنامه مشخص برای پروسه ترک
  • اقدامات مربوط به درمان و پیگیری آن در طول دوران بارداری
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.