اهمیت سم زدایی در ترک اعتیاد

از مراحل مهم در ترک اعتیاد مرحله سم زدایی است. اهمیت انجام مراحل سم زدایی در دوره ترک اعتیاد به این دلیل است که بیمار عوارض خطرناک ناشی از عدم مصرف مواد را کمتر تجربه کنند. در واقع با انجام سم زدایی، بدن مصرف کننده، با شرایط مطلوب تر و بدن سالم تر مراحل دیگر ترک اعتیاد انجام می پذیرد که این عمل میزان موفقیت و ثبات در ترک را تا چندین برابر بالا می برد. از اولین مراحلی که در کلینیک های ترک اعتیاد معتبر انجام می شود می توان به سم زدایی اشاره کرد. سم زدایی برای انواع اعتیاد حتی اعتیاد به الکل انجام پذیر است. در صورت عدم سم زدایی بدن و قطع یکباره مصرف ماده مخدر، ممکن است بدن واکنش هایی خطرناک نشان دهد. در این عوارض خطر کما و مرگ نیز وجود دارد.

اهمیت سم زدایی در ترک اعتیاد

فرآیند سم زدایی در ترک اعتیاد چیست؟

سم زدایی را می توان اولین مرحله از پروسه ترک اعتیاد در نظر گرفت. تمامی جوانب لازم در برنامه سم زدایی بیمار سنجیده می شوند و طبق آن برای بیمار یک برنامه مدون ترک اعتیاد طراحی می شود. ترک مواد مخدر، مصرف کننده را از دو جنبه جسمی و روانی تحت فشار قرار می دهد. فرآیند سم زدایی مجموعه برنامه هایی است که برای پاکسازی بدن بیمار از اعتیاد انجام می شود و علائم ناشی از ترک را به حداقل می رساند. نکته بسیار مهم و اساسی در مراحل سم زدایی این است که این عمل حتما باید توسط کادر درمان و پزشک متخصص انجام شود. سم زدایی بدن از مواد مخدر به روش های متفاوتی امکان پذیر است. در متداول ترین روش، قرص هایی توسط پزشک برای بیمار تجویز می شود تا به مرور بدن او از سموم پاک شود و به طور همزمان میزان مصرف مواد کاهش می یابد یا قطع می شود.

فرآیند سم زدایی در ترک اعتیاد چیست؟

فاز های مختلف سم زدایی در ترک اعتیاد

سم زدایی برای هر بیمار بسته به شرایطی مانند نوع مواد مخدر، دوز مصرف، جنسیت، سن، مدت زمان مصرف و ... متفاوت است. به طور کلی یک سم زدایی اصولی که توسط پزشک برنامه ریزی می شود دارای مراحل زیر است:

  • مرحله ابتدیی سم زدایی: در مراحل ابتدایی سم زدایی، علائمی که مصرف کننده تجربه می کند خفیف است و شرایط بیمار به طور کامل ارزیابی می شود.
  • مرحله اوج سم زدایی: این مرحله معمولا دوره ای است که در آن ممکن است بیمار شدید ترین میزان علائم را از خود بروز دهد. تجویز دارو و درمان در این دوره برای بیمار شروع می شود. بیمار در این مرحله حتما باید تحت نظر باشد زیرا خطر لغزش در این دوره بسیار بالا است.
  • مرحله تضعیف و پایانی سم زدایی: در مرحله تضعیف، علائم و عوارض ناشی از ترک کاهش می یابد و میزان دارو های تجویز شده کمتر می شوند. در این مرحله بیمار پیک سم زدایی را پشت سر گذاشته است و احتمال خطر اعتیاد مجدد برای او بسیار کم است.
  • در مرحله پایانی شدت علائم بسیار خفیف می شود و روش های درمانی برای بیمار تجویز می شود.

فاز های مختلف سم زدایی در ترک اعتیاد

علائم و عوارضی که در پروسه سم زدایی ترک اعتیاد تجربه می کنید

علائم و عوارضی که در زمان سم زدایی برای مصرف کنندگان ظهور می کند بسته به عواملی ممکن است متفاوت باشد اما برخی از عوارض به طور مشترک در دوره سم زدایی بروز می کنند.

  • مصرف کننده در طول دوره سم زدایی ممکن است دچار اختلال در رفتار شوند. پرخاشگری، عصبانیت، آشفتگی، عدم تمرکز و ... برخی از این علائم هستند.
  • بیمار در این دوره اغلب دچار اختلال در نظم خواب و حتی بیخوابی می شود.
  • بعضی مشکلات جسمی ناشی از سم زدایی در بدن بیمار به صورت تعریق، رعشه، آبریزش بینی، سردرد، تهوع و ... در فرد ظهور می کند.
  • یکی از مهم ترین عوارض دوره سم زدایی مبارزه با وسوسه برای مصرف مجدد است. در این دوره فرد به طور شدیدی میل به مصرف مواد مخدر دارد.

انواع برنامه های سم زدایی در ترک اعتیاد

برای سم زدایی برنامه های مختلفی ارائه می شود. برخی از افراد با استفاده از روش های سنتی و یا از طریق طب سنتی در منزل اقدام به ترک می کنند که در اغلب موارد با شکست مواجه می شود. در واقع دو نوع شیوه برای سم زداییی وجود دارد:

  • سم زدایی سرپایی: این مورد برای افرادی استفاده می شود که دوره اعتیاد و میزان مصرف آن ها بسیار کم بوده است. در این روش بیمار در زمان های مشخصی در طول روز به کلینیک مراجعه می کند. این نوع سم زدایی با سم زدایی فوری یا یک روزه متفاوت است. سم زدایی فوری که جنبه تبلیغات دارد روشی غیر اصولی و بی نتیجه است.
  • سم زدایی با بستری: بهترین شیوه برای ترک و ثبات در آن استفاده از روش های سم زدایی در کلینیک های ترک اعتیاد است. روش های سم زدایی و مراحل آن باید در جلسات مشاوره و درمان و توسط پزشک، روانشناس و سایر افراد متخصص انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

انواع برنامه های سم زدایی در ترک اعتیاد

دارو های مورد استفاده در پروسه سم زدایی ترک اعتیاد

دارو های که در طول دوره سم زدایی برای مصرف کننده تجویز می شوند برای هر فرد متفاوت است. این دارو ها هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ جسمی باید بیمار را شرایط سلامت روحی و جسمی نزدیک کنند. انواع داروی استفاده شده در کلینیک های ترک اعتیاد معتبر باید تایید شده باشند و حتما توسط پزشک متخصص تحویز شوند. برخی از این مواد دارویی عبارتند از:

  • نالترکسون: از این دارو برای کاهش میل به مصرف مجدد استفاده می شود. استفاده از این دارو باعث می شود که علائم ترک اعتیاد در فرد کمتر شود.
  • بوپرنورفین: برای سم زدایی بدن از مواد افیونی از این ماده دارویی استفاده می شود.
  • متادون: این ماده بنا بر تجویز پزشک و با دوز های متفاوتی برای برخی از بیماران استفاده می شوند.
با کلینیک ترک اعتیاد نگین، پروسه سم زدایی ترک اعتیاد را آسان و قابل تحمل کنید

کلینیک ترک اعتیاد نگین یکی از معتبر ترین مراکز برای سم زدایی و ترک اعتیاد در ایران محسوب می شود. این مرکز با دارا بودن کادر حرفه ای مجرب، پزشکان و روانشناسان ماهر در آمادگی این را دارد تا به بهترین و علمی ترین روش های روز دنیا پروسه سم زدایی و ترک اعتیاد را برای مصرف کنندگان اجرا کنند. با مراجعه به سایت کلینیک ترک اعتیاد نگین می توانید با کارشناسان و مشاوران این مجموعه جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشورت کنید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.