اعتیاد در نوزادان

این روزها اعتیاد بیش از هر زمان دیگری گریبانگیر مردم شده است و بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. جالب است بدانید که خیلی از خانم ها هم با این مسئله مواجه شده‌اند. یعنی خانم های بارداری هم که داریم که با وجود بارداری باز هم به اعتیاد به مواد مختلف دچار هستند. بعضی از آن‌ها ترک می کنند و بعضی دیگر به اعتیاد خود ادامه می دهند. خانم های بارداری که معتاد هستند، جنین داخل شکم آن‌ها نیز معتاد می شود و نوزاد معتاد به دنیا می آید.‌ در این مقاله راجع به اعتیاد در نوزادان صحبت خواهیم کرد.

اعتیاد در نوزادان

نوزاد متولد شده از مادر معتاد

زمانی که جنین داخل رحم و شکم مادر است، تمام مواد مغذی را از طریق جفت دریافت می‌ کند. همین باعث می‌ شود که جنین رشد داشته باشد. بنابراین اگر هرگونه ماده سمی هم وارد بدن مادر شود و به جنین برسد، همراه با آن مواد مغذی وارد بدن کودک می‌ شود، به همین دلیل است که اگر مادر از مواد مخدر استفاده کند، فرزند داخل شکمش هم معتاد خواهد شد. زمانی که یک نوزاد از مادر معتاد متولد شود، ممکن است که خودش هم معتاد شده باشد‌. مادرانی که در دوران بارداری الکل و مواد مخدر استفاده کنند، نوزادانشان هم قربانی اشتباه آن‌ها می‌ شود. البته اعتیاد در نوزادان علائم مختلفی از جمله تب، تشنج، عرق، اسهال، استفراغ، لک شدن پوست، اختلال خواب، بی اشتهایی، کم‌آبی، کوچک بودن سر نوزاد، به هم ریختگی دندان ها، مشکلات مربوط به رشد، ناتوانی ذهنی، مشکلات کلیه، مشکلات حرکتی، گفتاری، مشکل قلبی، مشکل در هماهنگی بدن، پایین بودن وزن و قد و اختلال رفتاری را دارد. ممکن است بعضی از علائم بعد از تولد نوزاد سریع مشخص شود، اما بعضی دیگر ممکن است چند روز طول بکشد، مثلا بعضی از بچه ها ده روز بعد علائم خود را بروز می دهند که این اتفاق بسیار ناراحت کننده است و ممکن است باعث مرگ نوزاد بی گناه هم شود. شدت علائم اعتیاد در نوزادان بستگی به رفتار مادر دارد. یعنی آخرین بارِ مصرف مادر و نوع ماده مصرفی او تاثیر زیادی روی نوع اعتیاد فرزندش دارد.

نوزاد متولد شده از مادر معتاد

عکس نوزادان معتاد


جالب است بدانید که این موضوع را می‌ توانید از لحاظ ظاهری هم در بچه ها مشاهده کنید. یعنی زمانی که صحبت از اعتیاد در نوزادان می‌ شود، مشاهده عکس یا صورت این بچه ها نشان می دهد که آن بچه معتاد شده است. البته پزشک می تواند سریع تر این موضوع را تشخیص دهد.

عکس نوزادان معتاد

سندروم ترک در نوزادان

زمانی که متوجه اعتیاد در نوزادان شدید، مسئله دیگری به نام سندروم ترک در نوزادان شکل می گیرد که به آن سندرم محرومیت از مواد هم گفته می‌شود. این وضعیت زمانی اتفاق می‌ افتد که نوزاد دیگر در معرض آن ماده خاصی در دوران بارداری بود قرار نمی گیرد و همین باعث می شود عوارض و مشکلاتی را تجربه کند. گاهی اوقات ممکن است مصرف بعضی از داروهای معمولی مانند داروی خواب آور یا داروی ضد افسردگی هم باعث ایجاد سندروم ترک در نوزاد شود. اما هر ماده ای که توسط مادر مصرف شود، از جفت عبور می‌ کند و به جنین می رسد و مشکلات جدی را به وجود می‌ آورد. تشخیص این وضعیت با پزشک است، یعنی پزشک با انجام آزمایشات متوجه می شود که آیا نوزاد به سندروم ترک یا محرومیت از مواد مبتلا شده است یا مبتلا نشده است. معمولاً اگر چنین وضعیتی اتفاق افتاده باشد، درمان را در پیش می گیرند و تشخیص آن از طریق آزمایش ادرار هم امکان پذیر است. البته به شرطی که اطلاعات دقیق از آن نوع ماده مصرفی و آخرین زمان مصرف در اختیار پزشک قرار بگیرد. شاید لازم باشد که مادر هم آزمایش ادرار بدهد. معمولاً در چنین شرایطی به نوزاد سرم تزریق می‌ کنند تا کم آبی بدنش جبران شود، همچنین داروهایی را برای کاهش عوارض و کاهش شدت علائم به او تزریق می‌ کنند که با گذشت زمان دوز داروها کاهش پیدا می‌ کند. با همه این نکاتی که در بالا برایتان توضیح دادیم، متوجه شده اید که مسئله اعتیاد در نوزادان می‌ تواند یکی از وحشتناک ترین اتفاقاتی باشد که هر فرد ممکن است آن را تجربه کند، به خاطر همین بهتر است که افراد در این‌باره آگاهی کامل را داشته باشند تا مرتکب چنین اشتباهی نشوند و فرزندانشان قربانی این اتفاقات نباشند. مرکز ترک اعتیاد نگین به شما کمک می کند تا اعتیاد خود را ترک کنید و اگر نوزاد بی‌گناه شما معتاد شده باشد، تحت نظر پزشک معالجه می‌شود. با مشاوران مرکز ترک اعتیاد نگین در ارتباط باشید و از آن ها کمک بگیرید.

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.