مواد مخدر گل را بهتر بشناسیم

طبق آمار به دست آمده هر روزه در ایران 9 نفر به خاطر مصرف مواد مخدر می میرند. افرادی که طبق آمارهای جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، از 10سالگی مصرف سیگار را شروع می کنند و از 17سالگی مواد مخدر را تجربه می کنند.البته در این میان گروهی هم هستند که از 12 سالگی به بعد پای مخدرهای صنعتی به زندگی شان باز می شود و زندگی شان را با مواد مخدر، توهم زا و محرک نابود می کنند، نقطه ی مشترک همه ی این مواد این است که همه ی افرادی که از آنها استفاده میکنند این مواد را بی خطر وبی ضرر می دانند و برای تبلیغات و تحریک افراد به آن ها می گویند که این مواد بی ضرر است.وجه اشتراک همه ی این مواد این است که در مورد همه ی آنها می گویند که آنها اعتیاد آور نیست.

ماده مخدر گل چیست؟

امروز قصد داریم در مورد ماده توهم زای گل صحبت کنیم که به آن ماری جوانا نیز گفته می شود.

وقتی کوش افغان که نوعی خاص از گیاه شاهدانه است به آمریکا وارد شد، ماریجوانای جدیدی کشت شد که خواصی متفاوت از ماریجوانای سنتی داشت و به آن «مدیکال ماریجوانا» گفته می شد. ماری جوانا گیاهی است که هم نوع نر آن وجود دارد و هم نوع ماده.

ماری جوانا نوع نر 3درصد و نوع ماده 8درصد مخدر (THC) دارد. اعتیاد به ماریجوانا بسیار دیر ایجاد می شود و خیلی راحت هم قابل ترک است. اما گیاه جدیدی که با تغییرات ژنتیکی تولید شد، دو جنسیتی بود و برخلاف ماریجوانای طبیعی که گل های کمی دارد، بسیار پر گل است. در این گل ها 7برابر بیشتر از ماریجوانا ماده مخدر وجود دارد. آنقدر که اگر از کنار آن عبور کنید یا شب بالای سرتان باشد، دچار توهم می شوید. ماریجوانایی که این روزها در دست جوان ها می چرخد، گل همین ماریجوانای تغییر ژنتیکی یافته است که حتی دست و دل پزشکان هم برای تجویز آن می لرزد و فقط در شرایط خاصی، برای بیماران خاص آن را توصیه می کنند؛ به مدت محدود و دوز بسیار پایین که بیمار می تواند حداکثر یک ماه با دوز خیلی پایین از ماریجوانای طبی استفاده کند. آن هم در بیماری های عصبی شدید، یا بیمارانی که در مراحل پایانی عمرشان قرار دارند و پزشک می خواهد روزهای پایانی زندگی شان بدون درد بگذرد.

 

گراس گل ماری جوانا

عکس نر و ماده ماری جوانا یا گل

برای اینکه بهتر بتوانید نر و ماده ماری جوانا یا گل را از هم تشخیص دهید میتوانید به عکس های زیر دقت کنید.

سمت چپ یک گیاه ماری جوانا نر و سمت راست یک ماری جوانا ماده را می بینید.

عکس ماری جوانا نر و ماده

گل یا ماری جوانا چطور در ایران وارد شد؟

مخدر گل اگرچه در دنیا به چشم دارو نگاه می شود اما از15 سال قبل توسط فردی با نام مستعار آرتا به ایران آورده شد و حالا در مناطقی از ایران گل به راحتی کشت می شود و در دسترس است. گل که در باور عمومی حتی کم خطرتر از حشیش و ماریجوانا و علف معرفی شده است، می تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، برای همیشه باعث اعتیاد شود. چون به طور مستقیم بخش های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خودش جایگزین آن می شود. بنابراین با مصرف نکردن گل، فرد دچار اظطراب شدید، بیقراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و... می شود.
از سال 2013 مصرف ماریجوانا در 20 ایالت امریکا آزاد شد که البته اهداف اقتصادی پشت آن بود. از آنجایی هم که تاثیر اعتیادآوری برگ ماریجوانا خیلی کم است دولت امریکا حساسیت زیادی برای مقابله با آن نشان نداد. همین آزادسازی ماریجوانا در آمریکا و گیاهی بودن این مخدر باعث شد خیلی ها در ایران تصور کنند که مخدر گل ضرری ندارد و خیلی راحت می توان آن را ترک کرد.

گل خطرناک ترین مخدر امروز است و با یک بار استفاده، ممکن است فرد به مدت 6ماه تا یک سال دچار توهم عصرگاهی شود. ما هنوز اثرات این مخدر را به طور کامل نمی دانیم اما عوارض گسترده ای از آن مشاهده شده است. جالب این که مخدر گل روی گروه های خونی +A و +O اثر توهم زایی بیشتری دارد.

 

ترک اعتیاد ماری جوانا یا گل چگونه است؟

ناشناخته بودن اثرات استفاده از گل در مدت طولانی و با دوز بالا، در کنار کمبود تحقیقات جهانی باعث شده است که اعتیاد به گل جزو اعتیادهای بدون درمان شناخته شود. بیشتر روش های ترک که در ایران به کار گرفته می شود، متکی به تحقیقات و شیوه های درمانی در خارج از کشور است و این در حالی است که در خارج از ایران، مخدر گل یا همان مدیکال ماریجوانا برای مصارف دارویی بیماران خاص استفاده می شود و استفاده تفننی ندارد. بنابراین، روش موثری هم برای ترک آن معرفی نشده است.ولی ما در مرکز بستری ترک اعتیاد نگین با حضور مشاوران و متخصصان ترک اعتیاد حرفه ای و کارآزموده توانسته ایم که راهی برای ترک اعتیاد ماری جوانا پیدا کنیم. 

دیدگاه‌ها  
-3
گیاهی شبیه به ماری جوانا هست؟
آیا امکان داره خودبه خود رشد کنه و به وجود بیاد؟
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.