سیگار و سرطان

شاید شما هم جزو دسته افرادی باشید که از خود پرسیده باشید چه رابطه ای میان سیگار و سرطان وجود دارد؟ یا اینکه آیا سیگار کشیدن ضرری دارد؟ جالب است بدانید سیگار، بر اساس تحقیقات علمی در بروز حداقل 14 سرطان مختلف نقش دارد. بر اساس تحقیقات علمی، سیگار در بروز حداقل 14 سرطان مختلف نقش دارد که سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان سینه، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان روده بزرگ شایع ترین آن به شمار می رود.

سیگار و سرطان

شیوع سرطان مثانه در کشور ما روند صعودی دارد، موضوعی که با افزایش استعمال دخانیات ارتباط مستقیم دارد و از رابطه بین سیگار و سرطان پرده برمیدارد.

دکترسیدمحمد سدهی اصفهانی متخصص اورولوژی بیان کرده است که در افراد سیگاری خطر ابتلا به سرطان مثانه بالاتر بوده و سه برابر افراد عادی و غیر سیگاری است. این موضوع نشان دهنده رابطه مستقیم بین سیگار و سرطان مثانه است. اوهمچنین توضیح داد که مواد سمی و نیکوتین سیگار به شدت در بالا بردن احتمال بروز سرطان مثانه و تغییرات مورفولوژیک و ساختاری در مثانه موثر هستند. این دکتر با اشاره به خطرناک بودن این امر بیان کرد: درمان بیماران سرطانی که سیگار می کشند و ترک اعتیاد سیگار به مراتب سخت تر از سایر افراد است.

دکترسیدمحمد سدهی اصفهانی با اشاره به بدخیم بودن تومورهای افراد سیگاری که به سرطان مثانه دچار هستند، گفت: درمان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی در بدن افراد سیگاری، موثر نبوده و باید اقدامات بازدارنده ای در این زمینه از سوی مسئولین با توجه به افزایش استعمال دخانیات در افراد با سن کم انجام شود. تاثیر پذیری جوانان از یکدیگر و عدم آگاهی لازم از عواقب خطرناک استعمال دخانیات یک نقطه ضعف است. موضوعی که اکنون مردان و حتی زنان بسیاری را درگیر خود کرده است. با توجه به آمار، درصد شیوع اعتیاد به سیگار و سایر مواد مخدر در زنان نسبت به سال های قبل افزایش یافته است.

سیگار چگونه باعث سرطان میشود؟

دکتر محمد تقی جغتایی فلوشیپ علوم اعصاب با بیان نگرانی از گرایش رو به افزایش اعتیاد زنان به مواد مخدر گفت: گزارش ها نشان دهنده افزایش درصد شیوع اعتیاد در زنان نسبت به سال های گذشته است و درست است که هنوز نسبت اعتیاد مردان و زنان تقریبا 9 به 1 است اما گزارش ها نشان می دهد رشد اعتیاد در زنان افزایش یافته و باید تدبیری برای این مشکل انجام شود.

دکتر جغتایی گفت: اکثر افرادی که گرایش به سمت اعتیاد دارند، به دنبال لذت بردن و گذراندن اوقات هستند و تصور نمی کنند که به سیگار وابستگی پیدا کنند. او افزود: متأسفانه یکی از دغدغه های کنونی جامعه، عدم وجود بسترهای فرهنگی برای مبارزه با اعتیاد است. ایشان همچنین بیان کرد که محور اصلی خانواده زن بوده و نقشی اساسی در پرورش نسل آینده دارد. بنابراین باید برای جدی گرفتن این موضوع در جهت آگاه کردن جامعه از خطرات پیش روی گرایش زنان گام برداشت تا در آینده دچار مشکل نشویم. همچنین در بیشتر موارد روحیه مقابله با سیگار در زنان وجود ندارد و این موضوع به حساسیت های روحی و عاطفی آن ها مرتبط است.

 

سیگار چگونه باعث سرطان میشود؟

دکتر مسعود اسلامی عضو انجمن اترواسکلورز درباره این موضوع همچنین گفته است که مهم ترین عامل در بروز نارسایی قلبی، سیگار می باشد و پس از آن فشار خون و مرض قند عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. با افزایش چشمگیر استعمال سیگار در بین جوانان می توان سیگار را به عنوان متهم اصلی ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در کشور به حساب آورد.

این متخصص بیماری های قلبی و عروق افزود که سیگار کشیدن در بروز بیماری قلبی اثر مستقیم دارد و در حال حاضر استعمال سیگار در بین جوانان افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

او هم چنین گفته است سیگاری ها پنج برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند. دود سیگار نیز روی اطرافیان آن ها تاثیر می گذارد و استعمال دخانیات سرعت روند آترواسکلروز یا تصلب شرایین را افزایش می دهد.

دکتر اسلامی در اینباره بیان کرد که ممکن است آترواسکلروز شریان‌های پا را باریک کند و موجب درد در حین راه رفتن فرد شده و ادامه مصرف دخانیات می‌تواند موجب سیاه شدن عضو و قطع شدن انگشتان پاها و اندام او شود. وی افزود: هر چقدر مقدار و مدت مصرف سیگار و میزان آن بیشتر باشد، موجب افزایش خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود.

در ایران سالانه بیش از ده هزار نفر بر اثر سیگار کشیدن فوت می کنند و بر اساس تحقیقات پزشکی آثار زیان بار سیگار روی تمامی اعضای بدن تاثیر می گذارد بنابراین ضرورت دارد در ترک این ماده سمی تعلل نکنیم.

 
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.