قرص وازونیدین برای ترک اعتیاد

قرص وازونیدین (کلونیدین) دارویی است که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. اما، برخی از پزشکان آن را برای ترک اعتیاد نیز تجویز می‌کنند. البته، این دارو نیز مانند سایر داروها امکان اعتیاد دارد. یعنی نباید بیش از دوز تجویز شده مصرف شود؛ به گونه‌ای که مصرف قرص وازونیدین در کنار سایر مشتقات تریاک نظیر اوپیات‌ها خطرناک بوده و پس از قطع مصرف مشکلاتی را برای بیمار بوجود می‌آورد. وازونیدین در دسته قرص‌های درمان فشار خون قرار گرفته و با نام‌های تجاری کلوفلین، کاپوای، نکسیکلون و کاتاپرس توزیع می‌شود. این دارو برای درمان برخی از عارضه‌ها نظیر فشار خون، بیش فعالی، ترک سیگار، ترک اعتیاد، اضطراب، سندروم توره و انقباض‌های قاعدگی مفید است. دیدگاه‌های مختلفی در خصوص این قرص وجود دارد که مهمترین آن اعتیادآور بودن کلونیدین است.

آیا وازونیدین (کلونیدین) اعتیادآور است؟ مصرف بیش از اندازه وازونیدین اعتیادآور است. البته، میزان وابستگی به این دارو به اندازه سایر داروهای ترک اعتیاد نیست. برخی از محققان معتقدند که مصرف این دارو می‌تواند وابستگی‌ به مصرف الکل و سایر مواد مخدر را بیشتر کند. یعنی اگر در کنار مصرف مواد مخدر از این دارو استفاده شود، امکان وابستگی بیشتر به آن‌ها وجود دارد. اما، زمانی که مصرف وازونیدین تحت کنترل پزشک انجام شود این عوارض تا حد زیادی از بین رفته و خطر وابستگی شدید به آن را کم می‌کند. به همین خاطر است که پزشکان توصیه می‌کنند فرایند ترک اعتیاد حتما در کلینیک‌های درمانی انجام شود.

دیدگاه‌های مختلف درباره قرص وازونیدین

همانطور که گفتیم دیدگاه‌های مختلفی درباره قرص وازونیدین وجود دارد که در قسمت قبل به موضوع اعتیادآور بودن آن اشاره کردیم. اما، دیدگاه مهم دیگری که نسبت به این دارو وجود دارد، خاصیت ترک اعتیاد آن است. پزشکان معتقدند که مصرف وازونیدین موجب می‌شود تا دوران ترک اعتیاد آسان تر شود. این دیدگاه کاملا نقطه مقابل دیدگاه قبلی بوده و برخی پزشکان اعتقاد دارند که کلونیدین ماده مخدر نیست و هرگز گیرنده‌های مواد مخدر را فعال نمی‌سازد.

وازونیدین

پزشکان معتقدند که مصرف این دارو در هنگام ترک اعتیاد میزان ضربان قلب و همچنین فشار خون را تنظیم کرده و امکان سکته را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. امری که موجب می‌شود تا اضطراب ناشی از ترک اعتیاد کاهش یابد و بیمار به راحتی بتواند فرایند درمانی خود را طی کند. این مزایا زمانی سودمند واقع می‌شوند که فرایند ترک اعتیاد زیر نظر پزشک و در کلینیک‌های ترک اعتیاد انجام شود. البته، وازونیدین برای تمام روش‌های ترک اعتیاد و همچنین مواد مخدر مختلف مفید نبوده و حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

پس از ترک اعتیاد چگونه مصرف وازونیدین را قطع کنیم

همانطور که گفتیم مصرف بیش از اندازه وازونیدین می‌تواند اعتیادآور باشد. پس با توجه به مطالب فوق و سبک و سنگین کردن دیدگاه‌ها به این نتیجه می‌رسیم که قرص وازونیدین دارویی اعتیادآور است و تنها برای ترک اعتیاد به روش کوتاه مدت مفید است. بنابراین، برای ترک اعتیاد به روش‌های تدریجی و بلند مدت نیاز است که از قرص‌های دیگر استفاده شود. اما، زمانی که برای مدت 1 الی 2 ماه از قرص وازونیدین استفاده شود، بهتر است مصرف آن به صورت تدریجی قطع شود. یعنی پس از سم زدایی مواد مخدر از بدن، نباید به یک باره مصرف این قرص را قطع کرد. چراکه این امر می‌تواند فشار خون را به یک باره افزایش دهد و بیمار را با مشکلات فراوانی مواجه کند. بنابراین، بهتر است قبل از قطع مصرف وازونیدین مانند هر داروی دیگری باید با پزشک مورد نظر مشورت کنید.

علائم ناشی از قطع مصرف وازونیدین

متاسفانه، برخی از مصرف کنندگان پس از قطع این دارو با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • رعشه
  • اضطراب یا افسردگی
  • بی خوابی
  • حالت عصبی و آشفتگی در طول روز
  • حالت تهوع و استفراغ

همچنین، به یاد داشته باشید که این علائم در افراد مختلف فرق داشته و ممکن است نشانه‌های آن پس از مدتی بروز کند. هیچگاه قرص وازونیدین را همزمان با متادون مصرف نکنید. این امر علائم فوق را پس از قطع مصرف تشدید کرده و حتی افراد را تا پای مرگ می‌کشاند. لازم به ذکر است که مصرف این دارو حتما باید با دستور پزشک انجام شود. در برخی موارد پزشک با مصرف قرص وازونیدین به شدت مخالف بوده و مصرف آن را برای افرادی که دارای بیماری‌های پیش زمینه‌ای هستند منع می‌کند.

ایا قرص وازونیدین مرفین دارد

قرص وازونیدین برای چیست

از تاثیرات دارویی قرص وازونیدین می توان به کنترل فشار خون بالا، پروفیلاکسی سردرد عروقی همچون میگرن و به عنوان یک داروی کمکی در مهار و کنترل علائم ترک مواد مخدر همچون درد عضلانی  و برای سم زدائی در مراحل ترک اعتیاد اشاره نمود. این دارو در ترک مواد حاوی نیکوتین به منظور کنترل علائم ترک کاربرد دارد. از نکات مهممی که در مورد این دارو می توان به آن اشاره نمود این است که قرص وازونیدین فشار خون را درمان نمی کند بلکه تنها اثر کنترلی دارد و باید در طولانی مدت مصرف گردد. توجه داشته برای قطع مصرف قرص وازونیدین حتما باید با پزشک خود مشورت نمایید و بطور خودسرانه مصرف این دارو را قطع نکنید.

قرص وازونیدین کلونیدین چیست

قرص وازونیدین در کتاب داروهای ژنریک با نام کلونیدین معرفی شده و در دسته داروهای موثر برای بیماری های قلبی و عروقی، داروهای آلفا آگونیست مرکزی  و داروی کنترل فشار خون قرار دارد. این دارو با شل کردن رگ های خونی باعث افت ضربان و فشار خون می شود. گاهی مصرف وازونیدین کلونیدین با سایر داروها کاملا منع شده و باید طبق نظر پزشک این دارو را مصرف نمود.

دیدگاه‌ها  
+7
اگر کسی چندساله وازونیدین میخوره بهش مشاوره میدین؟
به نقل از حشمت:
اگر کسی چندساله وازونیدین میخوره بهش مشاوره میدین؟
سلام حشمت جان بله در کلینیک نگین برای ترک هرنوع موادی مشاوره داده می شود. لطفا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و از متخصصان کلینیک نگین مشاوره دریافت کنید.
به نقل از حشمت:
اگر کسی چندساله وازونیدین میخوره بهش مشاوره میدین؟
بله مشاوران کلینیک نگین برای مصرف هرنوع ماده مخدر مشاوره تخصصی انجام می دهند.
سلام دوستان این دارو واسه ترک استفاده کردم...اولا باید به این دیدگاه برسسن که طبیعی نئشه میشه شد و سلامت زندگی کرد دوما به هیچ دارویی وابسته نباید شد چون سیستم مغز از همه اینا بالاتره و سازنده ی اینهاست...من واسه ترک 40ملیون هزینه کردم توو کلینیک ...گفتگو با ادمهای هم رده و قدم برداشتن به سمت اون فراموش نشه یعنی (خودت خواستن)
مصرف همزمان این قرص با قرص فشار والزومیکس اشکال داره؟
به نقل از مهدی:
مصرف همزمان این قرص با قرص فشار والزومیکس اشکال داره؟
لطفا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و از متخصصان کلینیک نگین مشاوره دریافت کنید.
داروی فوق العاده عالبع هست من که راضی هستم
برای ادمهای که شیشه و هروئین میکشن
که بخوان ترک کنن این دارو را بخورن کمی هم شیشه که بتونن برن سرکار مشکل ایجاد نمیکنه
یعنی جای هروئین کلونیدین بخورن و یواش یواش هم شیشه هم قرص را کنار بزارن
سلام. من 10ساله بخاطر ترک 1گرم تریاک یا شیره در روز که یکسال مصرف میکردم، دارم روزی 2تا قرص متادون 40 میخورم. عاجزانه ازتون میخوام یه مشورتی به من بدین که چطوری از این داروی به شدت بدتر از مواد مخدر، خلاص بشم. یاعلی
به نقل از مهدی:
سلام. من 10ساله بخاطر ترک 1گرم تریاک یا شیره در روز که یکسال مصرف میکردم، دارم روزی 2تا قرص متادون 40 میخورم. عاجزانه ازتون میخوام یه مشورتی به من بدین که چطوری از این داروی به شدت بدتر از مواد مخدر، خلاص بشم. یاعلی
سلام و درود اولین گام برای ترک متادون باید مشورت با پزشک تخصصی درمان اعتیاد باشد. پزشک می‌تواند برنامه ترکیبی درمانی را برای شما تعیین کند و شما را در این مسیر هدایت کند.
سلام من با اين قرص متادون و ترک کردم
من استامینوفن مصرف میکنم نمیتونم بستری بشم هزینه ترک چقده
به نقل از فرید:
من استامینوفن مصرف میکنم نمیتونم بستری بشم هزینه ترک چقده

سلام جناب فرید عزیز همکاران ما در کلینیک به شما برای ترک اعتیاد کمک خواهند کرد، لطفا با ما تماس بگیرید.
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.