تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم
چه مواد مخدری باعث قرمزی چشم میشود

تاثیرات مواد مخدر بر روی بدن به گونه ای است که ابتدا با اثرات اولیه بدن را در حالت نشئگی می برد و بعد از مصرف به مدت طولانی و مداوم یا به زبان ساده با معتاد شدن فرد؛ اثرات طولانی مدت مواد مخدر و مضرات آن برای بدن خود را نمایش می دهند. به طور کلی می توان گفت که مصرف مواد مخدر روی تمامی قسمت های بدن تاثیر می گذارد و این تاثیرات بسته به نوع مواد مخدر و میزان مصرف در بازه های زمانی تاثیرات مختلفی می گذارد. در این مطلب از مرکز بستری ترک اعتیاد نگین قصد داریم در مورد تاثیر مواد مخدر بر چشم و مردمک چشم را در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت بررسی کنیم.

تاثیر مواد مخدر بر چشم

تاثیرات مواد مخدر می تواند بر روی مردمک، غشاء بیرونی و روی قرنیه چشم باشد. این عوارض در صورتی که به موقع مورد رسیدگی قرار نگیرند ممکن است مشکلات زیادی را برای فرد به همراه داشته باشند. همچنین ادامه این مطلب برای پدر مادر ها نیز مفید است و با استفاده از مواردی که در ادامه در اختیارتان قرار می دهیم می توانید بینش بهتری نسبت به مشکلات فرزندانتان داشته باشید؛ به خصوص در دوره ای که میبینیم مواد مخدر به راحتی در ورودی هر پارک یا محله ای پیدا می شود.

 

آثار اولیه مصرف مواد مخدر روی چشم

مصرف مواد مخدر مختلف اثرات کوتاه مدت مختلفی روی چشم می گذارند که در ادامه آن ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • حشیش، گل (ماریجوانا) و سایر موادی که دارای THC هستند و به اصطلاح عامیانه باعث "چِت" شدن افراد می شوند، برای مصرف کننده قرمز شدن غیر عادی چشم را به همراه دارند. همچنین پایین چشم این افراد تیره می شود و کمی پف می کند.
  • مصرف مواد محرک مانند کوکائین و شیشه باعث می شود که چشمان فرد به شکل غیر عادی باز باشد، همچنین مردمک کمی گشاد می شود.
  • مصرف مواد توهم زا ال اس دی (LSD) که به آن اسید هم گفته می شود باعث می شود مرمک چشم به طرز عجیبی گشاد شود و چشمان فردی که تحت تاثیر این مواد است به صورت مداوم روی سوژه ها و اشیاء اطراف بچرخند، بدون این که بتوانند روی چیزی تمرکز کنند.

 تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم

  • مصرف مواد مخدر افیونی مانند تریاک، قرص ترامادول یا هروئین باعث می شود که ضربان قلب فرد کاهش یابد و از میزان هوشیاری او کم شود. در چنین حالتی چشمان فرد حالتی خواب آلود و خمار به خود می گیرد. پس از ترک هروئین و دیگر مواد افیونی این حالات درمان خواهد شد. پس بهتر است هرچه زودتر برای ترک اقدام کنید. 

قرمزی چشم در اثر مصرف مواد

در بین مواردی که در قسمت بالا گفتیم رایج ترین این مواد بین جوانان حشیش و گل است که باعث قرمزی چشم می شوند و برای از بین بردن قرمزی چشم و عادی نشان دادن موضوع از قطره نفازولین استفاده می کنند. استفاده از نفازولین باعث می شود که بعد از چند دقیقه قرمزی چشمها از بین رفته و حتی سفید چشم بیش از حد معمول به چشم می آید.

 تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم

حالت چشم بعد از کشیدن گل

یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین اثرات کوتاه مدت که پس از مصرف مخدر گل رخ می ‌دهد، قرمزی چشم است. تی اچ سی موجود در گل فشار خون را به سرعت کاهش می‌دهد و باعث افزایش جریان خون و گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود.

این موضوع باعث منبسط شدن رگ های خونی در چشم شده و در نتیجه قرمزی چشم ها و حتی در مواردی خون ریزی چشم را ایجاد می‌کند.

 در زیر می‌توانید عکس مردمک چشم افراد معتاد به گل را مشاهده کنید.
عکس مردمک چشم معتاد

تاثیرات طولانی مدت مواد مخدر روی چشم

تاثیرات طولانی مدت مواد مخدر بر روی چشم ها می تواند بسیار شدید باشد، به گونه ای که حتی در مواردی امکان بروز آب مروارید، کاهش قدرت بینایی موقت یا دائم و گلوکوم یا آب سیاه وجود دارد. همچنین تاثیراتی که مصرف مواد مخدر روی قلب و سیستم اعصاب می گذارد نیز باعث می شود که چشم دچار عارضه های مختلف شود، چرا که وقتی فردی مدت زیادی است که مصرف مواد مخدر دارد سیستم اکسیژن رسانی به چشم دچار مشکل می شود و همین بیماری های چشمی مانند آب مروارید را برای شما پیش خواهد آورد.
از طرفی مشکلاتی که مواد مخدر برای سیستم اعصاب بوجود می آورد، چشم ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و به این صورت قدرت بینایی فرد را به شدت تحت تاثیر می گذارد.
به این صورت می توان نتیجه گرفت که حتی بعد از ترک اعتیاد موضوع رسیدگی به سلامت چشم ها بسیار مهم است و باید همراه با سایر برنامه های درمانی، به یک چشم پزشک نیز مراجعه کنید تا هر چه زود تر از بروز اتفاقات بدتر جلوگیری کنید.

دیدگاه‌ها  
+2
آیا مصرف مواد صنعتی مانند شیشه و در کنارش نگاه کردن بیش از حد فضای مجازی تلفن همراه . و بی خوابی های متعدد می تواند باعث انحراف یک چشم باشد یا خیر
+1
مصرف شیشه توهم میاره وانحراف چشمی صدرصد میاره
-1
ببخشید من چند روز پیش برای بار اول گل کشیدم چشمهام احساس میکنم سنگین شده و یه سره قرمز میشه چیکار باید کرد ممنون میشم از راهنماییتون
به نقل از فرشادرجبی:
ببخشید من چند روز پیش برای بار اول گل کشیدم چشمهام احساس میکنم سنگین شده و یه سره قرمز میشه چیکار باید کرد ممنون میشم از راهنماییتون
هیچی نکش
خب بهترین کاری که میتونی بکنی اینه دیگه نکش امتحان کردی دیدی چیز خوبی نیست دیگه نکش که اینده ای نداره موادمخدر
سلام من الان چند وقته حشیش و گل مصرف میکنم و هرروز از نفاز استفاده می‌کردم بعد وقتایی از خواب بیدار میشم چشمام قرمزع و هروقت دوباره حشیش میکشم چشمام کاسه خون میشه میشه راهنمایی کنید ک مشکلی برای چشمام پیش میاد؟ چیکار کنم که زیاد قرمز نشه؟
به نقل از امیر:
سلام من الان چند وقته حشیش و گل مصرف میکنم و هرروز از نفاز استفاده می‌کردم بعد وقتایی از خواب بیدار میشم چشمام قرمزع و هروقت دوباره حشیش میکشم چشمام کاسه خون میشه میشه راهنمایی کنید ک مشکلی برای چشمام پیش میاد؟ چیکار کنم که زیاد قرمز نشه؟
سلام علت اصلی قرمزی چشم‌ها پس از مصرف حشیش، گل یا نفاز ممکن است افزایش ترشح چشم باشد. این افزایش ترشح می‌تواند باعث انسداد کانال‌های افتراقی چشمی شود که باعث قرمزی و سردرد چشم می‌شود. علاوه بر این، این مواد می‌توانند باعث ایجاد تغییرات در فشار خون، که به عنوان طرفی اثر ممکن است باعث قرمزی چشم‌ها شوند. برای جلوگیری از این مشکلات، اهمیتی دارد که کمتر یا بهتر است کلیاً از مصرف مواد مخدر خودداری کنید.
من ده روز بعد از اینکه چشامو لازیک‌کردم گل کشیدم
مشکلی برای عمل ایجاد میکنه؟
به نقل از مهدیس:
من ده روز بعد از اینکه چشامو لازیک‌کردم گل کشیدم مشکلی برای عمل ایجاد میکنه؟
با سلام بهتره مصرف نشود ولی حتما با پزشک معالج خودتون در میان بگذارید تا مشکل جدی برای شما اتفاق نیفتد.
نوشتن دیدگاه

سوالات متداول - تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم

مخدر گل چه مدت بر فشار چشم اثرگذار است ؟

مطالعات محققان نشان می‌دهد که ماریجوانا یا همان گل در 65 درصد افراد می‌تواند بر فشار چشم و قرمزی در حدود 25 درصد به مدت 2 الی 4 ساعت اثر بگذارد.

آیا مواد مخدر می‌تواند بر روی بینایی در دراز مدت تاثیر بگذارد ؟

تغییراتی که ممکن است توسط مواد مخدر در چشم ایجاد شود، می‌تواند از خفیف و بدون علائم تا از دست دادن شدید بینایی و حتی از دست دادن دائمی بینایی متغیر باشد.

سوء مصرف داخل وریدی مواد مخدر می‌تواند منجر به آمبولی شبکه و از دست دادن بینایی شود.

آیا تاری دید ناشی از مواد مخدر از بین می‌رود؟

عوارض جانبی به ندرت رخ می‌دهد، اگر چه در بین بیمارانی که مواد مخدر را با دوزهای بالا مصرف میکنند شایع تر است.

تغییر در درک رنگ، تاری دید، درد چشم و فتوفوبیا از عوارض جانبی استفاده از مواد مخدر است.

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.