چهارمین جشنواره سراسری "اعتیاد و رسانه" برگزار می شود

چهارمین جشنواره سراسری "اعتیاد و رسانه" برگزار می شود

مدیر کل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام برگزاری چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه در سال جاری و آغاز به كار دبيرخانه جشنواره سراسري اعتياد و رسانه درباره سابقه آن گفت: جشنواره اول فقط در حوزه رسانه های مکتوب برگزار شد و در جشنواره دوم بخش دیداری و شنیداری به آن اضافه شد و جشنواره سوم غنی تر و پربار تر بود و شامل بخش های دیداری، شنیداری، دیجیتالی، مکتوب و... بود و جشنواره چهارم يقينا كيفی تر و گسترده تر خواهد بود.
فرزین رحیم نظری اظهار داشت: در آن سه دوره اهدافی مد نظرمان بود که به برخی از آنان رسیدیم. ما به دنبال این بودیم که در حوزه اجتماعی و آسیب های اجتماعی عليه اعتیاد یک جریان سازی رسانه ای راه بیندازیم و به نوعی می خواستیم همکاران در حوزه رسانه بیشتر به این موضوع بپردازند که خوشبختانه به این هدف رسیدیم. مقدار آثاری که در جشنواره اول و دوم به دست ما رسید اصلا قابل مقایسه با جشنواره سوم نبود. این نشان دهنده این است که این جشنواره در حال رشد است و جای خود را در میان همه باز کرده است.

وی با اشاره به وقفه پنج ساله در برگزاری جشنواره گفت: متاسفانه به دلایلی چند سالی در برگزاری چهارمین جشنواره وقفه افتاد اما سه جشنواره ای که برگزار شد، نشان داد که مورد پسند بسیاری از همکاران، مردم، هنرمندان، خبرنگاران و.... قرار گرفته است.

مدیر کل روابط عمومی ستاد مباررزه با مواد مخدر گفت: در بحث مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر زمانی به موفقیت می رسیم که رسانه ها و مردم در اين خصوص همكاري نمايند و از طریق رسانه ها می توانیم آگاهی جامعه را بالا ببریم. واکسینه کردن قشر جوان زمانی اتفاق می افتد که رسانه ها در ابعاد مختلف با ما همکاری کنند و این هدف ما می باشد.

وی اضافه کرد: حدود دو سال قبل که دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور، دبیر کلی ستاد مبارزه با مواد مخدر را نيز بر عهده گرفت، موضوع بسيار مهم اجتماعي كردن امر مبارزه با مواد مخدر را مطرح كرد. لذا در همين راستا توسط شخص جناب آقاي وزیر جلسات مختلفی با گروه های مرجع از جمله ورزشکاران، موسیقی دانان، اهالی سینما، روحانیون، خیرین، آموزش و پرورش، بسيج، هلال احمر،كميته امداد امام خميني(ره) و... برگزار شد و هدف این بود که این حساسیت به وجود بیاید که مبارزه با مواد مخدر اگر قرار باشد به نتیجه برسد، حتما باید اجتماعی و دغدغه همه گروه ها و افراد شود. این تدبیر درست ايشان سبب شد که گروه های مختلف به صورت خودجوش به فعالیت پرداخته و آثاری خلق شود که در چند سال اخیر بی سابقه است.

رحیم نظری با اشاره به فیلم هایی چون عصر یخبندان، لامپ 100، نزدیک تر و ... که درباره مقوله اعتیاد ساخته شده، گفت: در این فیلم ها به نکاتی اشاره شده است که اگر به آنها توجه کنیم، به آگاهی های خوبی در زمینه عواقب و عوارض سوء گرايش به اعتياد مي رسيم.

وی افزود: ستاد در حوزه موسيقی نيز آلبوم «بگو نه» را در این زمینه تهیه و منتشر کرده که واقعا بی سابقه بود و خوانندگان بنامی در این آلبوم با ما همکاری کردند. این آلبوم در دراز مدت تاثیر فراوانی بر جوانان و مردم می گذارد چون هنرمندان محبوب مردم هستند و پیامشان شنیده می شود.

رحیم نظری با اشاره به برنامه سازی و همکاری با رسانه ملی گفت: با تدبیر دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر و قائم مقام ايشان در ستاد برنامه هاي مفصل دیگری را در حوزه تلویزیونی و رادیویی شروع کردیم. یکی از کارهای ماندگار این بود که ايشان ابلاغ فرمودند با مراکز صدا و سیماي استان ها با توجه به بافت بومی هر منطقه برنامه سازی کنیم. مجوزها گرفته شد و ما با 32 مرکز صدا و سیمای استان ها تفاهم نامه ای امضا کردیم که 42 کار رادیویی و 42 کار تلویزیونی تاکنون ساخته شده است. در حوزه مطبوعات هم فعالیت های زیادی انجام شده است و آثاری که ارائه می شود از لحاظ کمی و کیفی خیلی خوب هستند.

وی درباره اهداف برگزاری جشنواره یادآور شد: هدف ما حساس کردن رسانه ها است تا یک جریان رسانه ای علیه اعتیاد به وجود آوریم و همزمان یک رقابت نيز هست و این موضوع با کمک مسئولین سبب می شود همه ترغیب شوند و در این جشنواره شرکت کنند.

رحیم نظری به فرهنگ سازی در زمینه اعتیاد اشاره کرد و ادامه داد: خیلی از دانشجویان و دانش آموزان ما وقتی از طریق دوستانشان مورد تعارف مصرف مواد قرار مي گيرند، به دليل عدم توانايي مهارت نه گفتن، قادر به رد پیشنهاد یا تعارف نيستند و لذا اينگونه افراد در معرض خطر مصرف مواد قرار مي گيرند. از اين رو ما می خواهیم با آگاه سازي از طريق رسانه ها و آموزش مهارت هاي زندگي تلاش کنیم تا مردم به سراغ این مواد نروند.

وی با اشاره به اینکه در بحث مواد مخدر یک دست صدا نخواهد داشت، گفت: باید عزم ملی ایجاد شود و در اين راستا نیاز به اجتماعی شدن مواد مخدر داریم. این مقوله موقعی اجتماعی می شود که همه دستگاه ها و گروه هاي مرجع در جامعه با ما همکاری کنند. این مسئله باید دغدغه همگان شود، به عنوان مثال اگر این موضوع دغدغه یک معلم شود آن معلم می تواند با آگاه سازي صحيح از گرايش دانش آموز به سمت مواد مخدر پيشگيري نمايد. اگر عزم ملی ایجاد شود جامعه ما از این طریق واکسینه می شود و مردم نجات پیدا می کنند. ما برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر نیاز به رسانه ها داریم، رسانه ها بازوی اصلی در این مبحث هستند.

مدیر کل روابط عمومی ستاد مباررزه با مواد مخدر در ادامه تاکید کرد: ما تمام سعی و تلاشمان را می کنیم که این جشنواره هر سال برگزار شود و مانند سال های قبل وقفه ای در برگزاری آن به وجود نیاید ولی بعضی کارها از دست ما خارج است و ممکن است گاهی اتفاقاتی رخ دهد که اینگونه نشود، خوشبختانه اين جشنواره مورد حمايت جدي دکتر رحمانی فضلی وزير محترم كشور و دبيركل ستاد و دكتر جزينی قائم مقام ايشان است.

رحیم نظری افزود: از سال گذشته تا به امروز حدود چهل هزار دقیقه برنامه در مراکز استانی تنها در راستاي تفاهم نامه هاي في مابين توليد شده است و اين موضوع علاوه بر برنامه هاي روتين مراكز مذكور در اين حوزه بوده است. در نتیجه مطمئن هستیم که امسال آثار ارائه شده در این زمینه بیشتر از سال های قبل خواهد بود.ضمن اينكه شبكه هاي سراسري نيز طي يك سال و نيم گذشته برنامه هاي بسياري در اين حوزه توليد و پخش نموده اند.

وی درباره بخش های مختلف این جشنواره گفت: علاقه مندان می توانند آثار خود را در حوزه رسانه های مکتوب (نشریات و خبرگزاری ها) در بخش های خبر، گزارش، گفت و گو، مقاله، یادداشت و سرمقاله، نقد، عکس خبری، طرح و کاریکاتور ارسال کنند. همچنین حوزه رسانه های شنیداری (رادیویی) در بخش مستند، مستند گزارشی و اطلاع رسانی، برنامه تعاملی، برنامه گفت و گو محور، نمایش رادیویی، برنامه مجله ای، پادکست (خبری، علم و فناوری، پزشکی، سلامت و...) آثار خود را بفرستند. در حوزه رسانه های دیداری نیز در بخش های فیلم کوتاه داستانی، فیلم های بلند ویدیویی (تله فیلم)، برنامه های ترکیبی، مستند، پویا نمایی، نماهنگ و تله تئاتر آثار خود را ارسال کنند.

همچنين براي اطلاع از چگونگي شركت در اين جشنواره علاقه مندان مي توانند با مراجعه به نشريات كثير الانتشار و همچنين سايت ستاد مبارزه با مواد مخدر فرم هاي مربوطه را دريافت نمايند.

نظری در پایان با اشاره به لزوم همکاری کلیه نهاد های کشور در این امر خطیر گفت: ما به عنوان یکی از متولیان مبارزه با مواد مخدر سعی داریم که این جشنواره به بهترین نحو برگزار شود و به یاری خداوند همینگونه خواهد شد ولی از همه نهادها و سازمان های کشور دعوت می کنم تا در برگزاری این جشنواره به هرنحوی که می توانند همکاری کنند تا هدف اصلی جشنواره که ایجاد عزم ملی برای مبارزه با اعتیاد است، محقق شود.

ممنون از این که با مرکز تخصصی بستری ترک اعتیاد نگین همراه بودید، پیشنهاد می شود که لینک زیر را نیز مطالعه کنید.

افزایش 8 میلیاردی بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.