مصرف تفننی یا تفریحی تریاک چه عوارضی دارد؟
فواید تریاک

شاید شنیده باشید که تریاک کشیدن به صورت تفریحی هیچ عیبی ندارد و علاوه بر آن باعث شادابی و تداوم سلامتی می شود؛ اگر این حرف را باور کرده باشید پس این مطلب ثابت شده را که تریاک یک ماده مخدر اعتیاد آور است را به کلی فراموش کرده اید.

خواص تریاک

خواص تریاک برای زیبایی و جوانی، ترفندی است که برای فریب افراد ساده و زودباور بدون اشاره به اینکه این ماده چقدراعتیادآور و مضر است، به کار می رود. فارغ از عوارض مصرف تفننی تریاک که در ادامه در مورد آنها توضیح خواهیم داد. مصرف تفریحی تریاک که به عنوان مثال فقط جمعه ها، آن هم 1 گرم؛ کم کم فرد مصرف کننده را به جایی می رساند که هر روز سه وعده و در هر وعده 3 گرم مصرف کند. پس با توجه به موارد گفته شده می توان گفت: "یکی از بزرگ‌ترین و مضرترین عوارض مصرف تریاک به صورت تفریحی این است که مصرف کننده ای که به صورت تفریحی تریاک می کشیده است را به یک معتاد حرفه ای تبدیل می کند"

اثرات کوتاه مدت بعد از مصرف تریاک چیست؟

از آنجایی که تریاک حاوی مرفین و کدئین است، تاثیرات این ماده نیز مانند مصرف کدئین و مرفین است و به صورت آرامبخش و مسکن موقت عمل می کند و مصرف آن در اوایل : احساس سرخوشی، خواب آلودگی، رخوت و لَخت شدن بدن، احساس شل شدن عضلات را دارد. همچنین مصرف تریاک در بعضی افراد به افزایش تحرک و در عده ای دیگر به کاهش تحرک و کم شدن انرژی منجر می شود.

عوارض تریاک

تا حالا از خودتان پرسیدید عوارض مصرف تریاک چیست؟ اگر در این مورد اطلاعاتی دارید ما قصد داریم در این قسمت شما را با تمام مضرات تریاک آشنا کنیم. عوارض مصرف تریاک بر جسم و روان افراد دیده می شود.که در زیر نمونه هایی از این تاثیرات را بررسی خواهیم کرد.

- از جمله عوارض مصرف تریاک بر بدن می توان به : گیجی، پر خوابی یا بی خوابی، تغییر وزن، تنفس نا منظم، خونریزی از چشم ها، تب و لرز، مشکلات شدید پوستی، بیماری های کلیوی، کاهش ایمنی بدن، هپاتیت، ایدز و در نهایت کما مرگ اشاره کرد.

- عوارض روانی مصرف تریاک: افسردگی، توهم، بی قراری، کاهش هوشیاری، افکار خودکشی، بی مسئولیتی در محیط کاری و درسی، کمبود اعتماد به نفس و ...

- عوارض تریاک بر مغز و قلب: سکته قلبی، سکته مغزی، تشنج، نارسایی قلبی، پارگی رگ های قلب، لخته شدن خون در مغز و ...

- مصرف تریاک روی معده افراد نیز تاثیر می گذارد. از عوارض تریاک بر معده بالا رفتن اشتها در بعضی از افراد که باعث کاهش وزن می شود و از بین رفتن اشتها که با خود از دست دادن وزن و بیماری هایی مانند انورکسیا را در پیش رو دارد.

مصرف تفننی تریاک

چطور مصرف تفننی یا تفریحی فرد را به سمت معتاد شدن می کشاند؟

شاید این داستان را شنیده باشید که فردی امروز معتاد شده، قبلا با خود گفته بود: "فقط روزهای تعطیل می کشم" که از بخت و اقبال بد این فرد و فرارسیدن تعطیلات عید نوروز؛ آن شخص بعد از 13 روز مصرف پشت سر هم روز چهاردهم هم کشید!

این داستان شاید کلیشه ای و تکراری باشد و حتی دارای کمی بار طنز نیز با خود حمل کند، ولی وقتی به عواقب و عوارض این موضوع نگاه میکنیم متوجه می شویم که این موضوع اصلا شوخی بردار نیست.
وقتی فرد به صورت تفریحی هر 10 روز 2 گرم مصرف می کند، کم کم بعد از یک مدت حالتی که بعد از کشیدن تریاک به او دست می دهد برای او تکراری شده و دوست دارد مراحل بعد نشئگی را تجربه کند، همین امر باعث می شود که 2 گرم خود را 3 گرم کرده و 10 روز خود را 8 روز کند.

مصرف تریاک خام

عوارض خوردن تریاک خام با کشیدن آن تفاوت زیادی ندارد و شامل مشکلات ایجاد شده در دستگاه گوارش می گردد.تفاوت عمده این دو روش  فقط در زمان شروع نئشگی است و در استعمال خوراکی، فرد دیرتر نئشه می شود.

چطور بفهمیم که مصرفمان تفننی است یا نه؟

برای این کار باید ابتدا تفاوت میان درجه های مختلف مصرف کردن را بدانید:

مصرف کننده تفننی

_ چند وقت نه یک بار در موقعیت ها و موارد خاص مصرف می کند

_ تا دیر نشده می تواند مصرف را به راحتی کنار بگذارد

_ بعد از مصرف موادحال خوبی به او دست می دهد و نسبت به مواد واکنش عادی دارد.

مصرف کننده قهار!

_ برای فرار از مشکلات و تحمل فشار زندگی مصرف می کند؛

_ برای به دست آورد نشئگی که در روزهای اول بوده بیشتر و بیشتر مواد مخدر مصرف می کند؛

_ در صورت نبودن مواد احساس بی قراری می کند؛

_ علاقه خود را به لذت های ساده از دست می دهد؛

_ روند بی سر و سامانی و عدم تمرکز بر روی مسائل در زندگی، شغل و تحصیلات او آغاز می شود؛

_ منزوی و گوشه گیر می شود.

نکته: اگر فرد در این مرحله واقعا بخواهد که مصرف را کنار بگذارد، قدرت کافی برای انجام این کار را دارد.

مصرف تفننی یا تفریحی تریاک چه عوارضی دارد؟

معتادان مزمن

اعتیاد این افراد سه مرحله دارد که به صورت زیر است:

مرحله اول: این افراد مصرف تریاک را هدف وجود خود بر روی کره ی زمین می دانند و از این کار بسیار خوشحال هستند و لذت می برند و دوست دارند بیشتر و بیشتر مصرف کنند، این افراد برای خود یک شخصیت کاذب که بسیار قوی و با اعتماد به نفس است می سازند.
مرحله دوم: در این مرحله مغز این افراد به مصرف تریاک عادت کرده و برای اینکه مغز حالت عادی داشته باشد باید از مواد مخدر استفاده کند. این افراد مدام در هجوم کابوس و افکار آشفته و پریشان هستند و همین موضوع باعث می شود که کم کم سلامت عقلی آن‌ها از بین برود و از خود رفتار های خشن و عصبی بروز بدهند و با اینکه می داند که مواد برای او مضر است، نمی تواند آن را رها کند. در این مرحله بیماری اعتیاد به طور کامل شکل گرفته و نیاز فرد به مواد مخدر هر روز بیشتر از دیروز خواهد شد و ارتباط خود را با خانواده، دوستان و جامعه از دست می دهد.

مرحله سوم: در این مرحله فرد به طور کل از زندگی نا امید شده و در برابر مصرف مواد مخدر عاجز و ناتوان است و نمی تواند زندگی خود را اداره کند و برای انجام فعالیت های روزمره به تریاک نیاز شدید دارد. در صورتی در این مرحله به بدن فرد معتاد به انداره کافی یا اصلا مواد نرسد فرد دچار خماری شدید می شود؛ فرد مصرف کننده در این مرحله از زندگی خود نا امید شده و مدام به خود کشی فکر می کند.

البته باید بدانید که ترک اعتیاد در همه ی مراحل ممکن است، فقط کافیست به خود ایمان داشته باشد و برای ترک اعتیاد تریاک با مرکز بستری ترک اعتیاد نگین در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها  
+48
داداشا آبجیا بخدا تفریحی دروغه از کسی که 30سال زندگیشو سر این کوفتی گذاشت بشنوین نکنین با خودتون.
لطفا کامنتمو بذارین همه ببینن
-3
بستگی به جنبه ادم داره من الان 15ساله میکشم حواسم هست به اندازه ش اگه بخوامم راحت میتونم بزارم کنار
+20
اصلا خوب نیست تریاک دروغه بکشید
+2
به نقل از صادق:
بستگی به جنبه ادم داره من الان 15ساله میکشم حواسم هست به اندازه ش اگه بخوامم راحت میتونم بزارم کنار

خوب تو ** می خوری می‌کشی
نصف خانواده با این مردن بعد تو اومدی ** میگی
گوه خوردی بی همه چیز و در عین حال باجنبه ریدم توی مغزت که 15 ساله معتادی و از روی توهم زر مفت میزنی
+21
والا بابا بزرگ من ک میگن از 20 سای میکشیده 97 سالم عمر کرد خدا بیامرز منقلش همیشه به را بود!اخرشم از کهولت سن گفتن مرد هیچ بیماری ام نداشت .... اینایی ک اینجا نوشته خیلی برام عجیب بود....
+7
عزیز پدر بزرگ شما تریاک خالص کشت در ایران را میکشیدند نه این اشغال‌ها که معلوم نیست با چی درست می‌کنند که قیافه اش مثل تریاک ولی نه بو دارد نه خاصیت ای کاش دولت فکر مردم بود و جلوی ساخت این اشغال ها را میگرفت ما که شنیدیم خودشان این اشغال ها را میسازند خدا داند
+16
کم بکش هر دم بکش
-4
همه چیز به اندازش خوبه
+5
چه ربطی به ایدز داشت! مگر اینکه با سرنگ آلوده تزریق بشه
+1
مضخرفه همش . من حیلی هارو سراغ دارم بالای 20 ساله میکشن و هر روز هم پیشرفت میکنن و سر حال و شادابن ...
من به دلیل مشکلات زندگی و فشار خیلی زیاد کار گاها استفاده میکنم و کسی هم خبر نداره ! چرا خبر ندارند ؟ چون خانواده مادری من دچار بودن ، مادر پدربرزگم تا نود خورده سالگی می کشید و درد نداشت . مادر بزرگم هم میکشه الان حدود 80 سالشه . من با اینکه حدود 35 ساله هستم و وضع مالی خوبی هم دارم ولی به شدت میرسم چون میدونم امکانش هست زندگی طرف از لای سوزنش تریاک دود بشه و من از نزدیک دیدم !! هم ادمی رو دیدم که 30 ساله میکشه و هر روز پیشرفت میکنه و هم برعکس که زندگیش برای همین از دست داده . دوستانی که میگن خوبه به این فکر کنید از کجا معلوم شما بزرگوار جنبه بالایی داشته باشی ؟؟؟ اگر بر عکس بودی چه خاکی به سرد میخوای بریزی ؟؟؟ من میدونم گرفتار بشم تمومه ، هر چند ادم به شدت جدی و پر ادعایی هستم ، این کار ادعا بر نمیداره . اما نظرم راجب افراد بالای 60 سال فرق داره ، اگر بالای 60 سال بشم قطعا بتون ترس روزی 5 دود می گیرم که راهتر زندگی کنم .
اگه طرف حواسش باشه نقلا ماهی دوباربکشه و اسیبی به زندگیش نرسه چی؟بیخیال باشیم
داداش بکش همه استفاده کردن راضی بودن و هستن در قدیم حکیم ها برای مسکن از تریاک استفاده میکردن و حکیم ها یک چیزی میدونستن پس بکش داش الان از پای بساط این پیام برات مینویسم جات خالی
با سلام.اونی که گفت بابا بزرگم میکشید 90 سال عمر کرد به گور همون بابا بزرگش خندید.اشتباه اشتباهه.دیگه زر نزن.تو وقتی سر خرتو به آمار بندازی میبینی 90 درصد توی این اعتیاد بدبخت شدن.توجیه و تبلیغات الکی نکن بیشرف.برو دو دقیقه با بچه اون شخص صحبت کن.با خانوادش.اون موقع شاشیدم به گور بابا بزرگت میبینی که اونم یه عمر گه اشتباهی خورد.دوستان تنها راهش خواستن و به درک رسیدن اشتباهات و اثر های منفی که بر تک تک گوشه کنار زندگیتون داره.بعد کلا بزارین کنار.هر کی زودتر بکشه کنار برندست
دوستان.من 15 سال تریاک مصرف کردم.کاری با اصل و غیر اصلیش ندارم.ولی تازه فهمیندم 15 سالمو دور ریختم.شرمنده زن و بچم و خانوادمم.همون پول و وقت رو برای خانوادت بزاری برد کردی....از همین الان بزار کنار.به حرفای مفت یه سری گوش ندید.اونا دشمنتون هستن.و توی این دام بزرگ اعتیاد دوست ندارن نجات پیدا کنن...نگین سخته.چند وقت به حساب خودتون کیف کردین...10 روز جریمش.جیم به جمالتون
گل گفتی میگن وقتی جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود . حالا هم وقتی مصرف میکنی باس پای چند روز خماری پس دادن بی خوابیش باشی .
من روزی یکو نیم شیره میزدم . هر سری با ب2 میزاشتم کنار و برمیگشتم این سری قرص هم داشتم ولی نخوردم و درده خماریشو ب جون خریدم بخاطر اول خودم و آینده بچه هام . الانم تازه شبه شیشم پاکی ب امید الله .
انشالله همه پاک بشن فقط همت میخواد و اینکه وقتی میکشی باس فکر خماری پس دادنم باشی
سلام من پدرم 110 سال عمر کرد بدون حتی داشتن یک بیماری و حتی یک بار هم تریاک مصرف نکرد بلکه راز اصلی سلامتی و طول عمر خود را باورهای خالص دینی و مصرف غذاهای طبیعی و غم نخوردن میدانست
دوستان .تفریحی تفننی نداریم .مثل این میمونه که بگی تفریحی از روی طناب بین دو دره با ارتفاع بالا میخام رد بشم خوش میگذره .اگه یک درصد احتمال سقوط بدی .عاقل اینکار رو نمیکنه .مواد هم همینه از قلیون شروع میشه بعد لذت دود تو مخ کوفتیت میمونه و در آخر به مواد سنگین کشده میشی اول مثل تفننی و در آخر با یه مشکل روانی و اتفاق رفتی داخلش .فاتحه .میگن خون عوض میکنیم .چرته بابا چرت .مغز و استخونت درگیر میشه و نابود میشی . فکر کن رفتی با اون طناب وسط دره الان انرژیت تموم شده نه راه پس داری نه راه پیش
دوستان سلام، من از سال 79 که رفتم دانشگاه شروع کردم به کشیدن اولش تفریحی بعدش دیگه نمیتونی نکشی : هرکی هم که میگه دیگه نمیکشم فقط میره مرخصی ؛ ترک کردن این داستان سخته ؛ به قول قدیمیا یه بارش زیاده دوبارش کمه؛ یه بار که بکشی تمومه؛ الان تریاک شده گرمی 35 تومن وقتی حساب کتاب میکنی میبینی با چایی نبات و شکلات و انرژی زا ماهی حداقل 5 تومن برات اب میخوره؛ بنظرم اصلا اصلا سمتش نرید نکشید چون برید سمتش دیگه نمیتونین بذارین کنار؛ تمومه ؛ قربون همگی
تفریحی میکشم هفته ای میزنم ماهی میکشم همش توجیه اگه خوانوادتو دوس داری نکش . تریاک و شیره الان خالص نیس مثه زمان پدر و پدربزرگمون همشه اشغاله و شیشه میزنن برا نئشگی و وزن و شاید دفعه های اول نئشه بشی ولی بعد ده روز باید روزی یک گرم بزنی حداقل که بشی آدم سابق پس نکش اگر هم در دامشی فقط همت کن و ترک کن اول برای خودت و بعد برا خوانوادت
سلام دوستان منم مثل بقیه دوستان اولش تفننی دو هفته ای یکبار بعدش هفته ای یکبار بعد از بیست سال تازه متوجه شدم که هر روز دارم میکشم
همیشه معتادان را مسخره میکردم و میگفتم اینا کنترل خودشون را ندارند و من محاله معتاد بشم من میفهمم من با هوشم من تحصیلکرده هستم من .....
ولی بالاخره کار خودش را کرد
پس تو هر نقطه ای که هستید فکری بحال کاهش و ترکش بکنید
سلام
52 سالمه بیماری افسردگی واضطراب داشتم چند سال دارو مصرف کردم به این نتیجه رسیدم که دارو ها برای من درمانی نداره
کم کم رفتم بسوی سیخ وسنگ تریاک اول تفننی کم کم دائمی تریاکهای حالا آشغالهای خود ساز هستند وبسیا رگران که خیلی از اونا رو نمیشه کشید
اگه تا بحال نیمه توجیهی در سنین بالا بود
آلن دیگه نیست بروید دنبال ترک هر روز نروید ضررش بیش از دیروز
4 سال دائم می کشیدم روزی یک گرم
رفتم مرکز ترک اعتیاد با قرص ب2 وقرص کمکی گذاشتم کنار
من روزی نیم گرم میکشم . ترک نمیتونم بکنم . از شدت عرق سرد. 47 سال . هشتاد کیلو هستم مشت بزنم یابو میمیره . اونی که میگه راحت میزارم کنار زیر سی سال باید باشه . در منطقه گرمسیر زندگی کنه و در تابستان ترک کنه. اینجا گرمی یک میلیون و نیم تومان هست تریاک‌ .
نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.