معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر با تغییر الگوی مصرف از شیشه به حشیش یا گُل مواجهیم به طوری‌ که این ماده مخدر به رتبه دوم مصرف مواد در میان معتادان مستمر و تفننی رسیده است.محسن روشن پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس از تغییر الگوی مصرف موادمخدر در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر با تغییر الگوی مصرف از شیشه به حشیش (گل) مواجهیم.

وی افزود: آنچه باعث شده مصرف خانواده حشیش و ماری‌جوآنا بیشتر گزارش شود، این نیست که شیشه از مصرف افراد حذف شده است، بلکه حشیش نیز به مواد مصرفی قبلی اضافه شده است و در حال حاضر با پدیده چند مصرفی روبه‌رو هستیم.

روشن‌پژوه گفت: در میان مصرف کنندگان گل، 85 درصد مرد و اغلب هم مجرد هستند گزارش شده و تحصیلات آن‌ها نیز کمتر از دیپلم یا دیپلم بوده است.

3.7 درصد از مصرف کنندگان گل، دانش‌آموزان هستند

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 30 درصد مصرف کنندگان گل بیکار هستند گفت: در جمعیت مورد نظری که پژوهش شدند یعنی از 53 میلیون نفر افراد بین 15 تا 64 سال کشور، 14.8 درصد از کسانی که گل مصرف می‌کردند دانشجو بوده و  3.7 درصد از مصرف کنندگان گل، دانش‌آموزان در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: 51.9 درصد از مصرف کنندگان گل نیز بین سن 15 تا 29 سال قرار دارند.

چندمصرفی موادمخدر در میان معتادان به گل

روشن پژوه گفت: متاسفانه مصرف کنندگان گل همزمان مصرف قلیان، سیگار، مواد محرک و مشروبات الکلی را نیز تجربه می‌کنند. به طوری که 80 درصد مصرف کنندگان گل مصرف همزمان مشروبات الکلی نیز داشته‌اند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: مصرف مواد محرک مانند گل، رفتارهای پرخطر جنسی محافظت نشده را نیز بیشتر کرده به طوری که مصرف گل به همراه تزریق یک ماده مخدر دیگر 34.9 درصد گزارش شده است.

دلیل مصرف 33.8 درصد معتادان به گل،عدم تفریح است

روشن‌پژوه درخصوص انگیزه مصرف مواد از سوی افراد ادامه داد: درصد بسیار زیادی از افراد مصرف کننده گل عدم تفریح و تفنن را علت مصرف خود اعلام کرده‌اند که 33.8 درصد را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که 19 درصد از مصرف کنندگان گل نیز به دلیل جلب توجه و 17 درصد نیز به دلیل مواجهه با مشکلات زندگی اقدام به مصرف این مواد کرده‌اند.

وی ادامه داد: 84.6 درصد از مصرف کنندگان گل، مرد و 15.4 درصد از مصرف کنندگان آن زنان هستند.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.