به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمدرضا غدیرزاده روز چهارشنبه در سمینار علمی سوء مصرف و اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی افزود: در برخی از کشورها درصد الکل مشروبات پلمب شده کاملا مشخص است اما متاسفانه در کشور ما بطری های حاوی مشروبات الکلی به صورت دستی توسط سودجویان پلمب می شود که میزان درصد الکل موجود آن بسیار زیاد است. 

وی تاکید کرد: متاسفانه مصرف الکل و میزان آن در جایی ثبت نمی شود و در این خصوص آمار دقیقی در دست نیست و آنچه از پزشکی قانونی به صورت آمار به دست می آید آمار ناشی از فوت های ناشی از مسمومیت مصرف الکل است. 

غدیرزاده گفت: وضعیت کشور ما در کشورهای منطقه (مدیترانه شرقی) در خصوص مصرف بهتر است اما اگر این که فکر کنیم مشکلی در این خصوص نداریم این چنین نیست بلکه باید براساس واقعیت و آن چیزی که در جامعه اتفاق می افتد به این موضوع نگریسته شود. 

وی با اشاره به این که الکل جزو پنج فاکتور بسیار خطرناک برای سلامت به شمار می آید ، گفت: آنچه در مصرف الکل در مشروبات باید مورد توجه قرار بگیرد غلظت الکل مصرفی در این مشروبات است که بسیار خطرناک است. 

رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد سازمان پزشکی قانونی گفت: 89.8 درصد مردم در منطقه مدیترانه شرقی الکل مصرف نمی کنند و تقریبا می توان گفت 6 درصد از مردم در این منطقه مشروبات الکلی مصرف می کنند. 

وی تاکید کرد: مصرف الکل به سن، جنس، وضعیت اقتصادی و فرهنگی افراد بستگی دارد. 

غدیرزاده تصریح کرد: 52.2 درصد در جامعه تریاک مصرف و 26 درصد شیشه و 22 درصد نیز مشروبات الکلی و باقی مانده نیز مواد دیگر مصرف می شود. 

رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: استان تهران، البرز، کرمانشاه براساس آمار ارائه شده در سال 90 بیشترین مصرف و استان های سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری کمترین آمار مصرف مشروبات الکلی را داشتند. 

وی تاکید کرد: در ایران مصرف الکل با تهیه ناسالم و همچنین تهیه خانگی بیشترین و خطرناک ترین مورد مصرف الکل است. 

غدیر زاده، چرخه اقتصاد الکل شامل خرید و فروش و دیگر موارد را در کشور، سالانه 658 میلیارد تومان عنوان کرد.

وی اعلام کرد: متاسفانه در سال 94 آمار مصرف و مسمومیت با مشروبات الکلی بالا رفته است اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص سوء مصرف و اعتیاد به الکل مداخله و اقدامات خوبی را انجام داده است. 

این کارشناس حوزه اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر در خصوص تصادفات رانندگی ناشی از مصرف مشروبات الکلی نیز گفت: آمارهای اعلام شده نشان می دهد که مصرف الکل، هنگام رانندگی تصادفات بسیار خطرناکی را رقم می زند. 

رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر سازمان پزشکی قانونی کشور، تاکید کرد: قانون در کشور ما بازدارنده نیست و باید بر تغییر و بازنگری قانون تاکید شود. امروز مصرف مشروبات الکلی همراه با مواد مخدر دیگر مانند ترامادول خیلی زیاد شده است که بسیار خطرناک است. 

وی در خصوص اقدامات بعد از مصرف مشروبات الکلی نیز گفت: آخرین مورد گزارش شده در این خصوص قتل دختر 6 ساله افغان (ستایش) است که نوجوان 17 ساله ،قاتل به راحتی مشروبات الکلی حاوی ماده ترامادول را د مصرف کرده و دست به این اقدام زده است. 

سمینار سوء مصرف اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی امروز چهارشنبه ، پنجم خرداد در سازمان پزشکی قانونی آغاز به کار کرد و تا فردا، پنجشنبه ادامه دارد.

منبع : ایرنا

به گزارش ایرنا دکتر علیرضا نوروزی، روانپزشک و رئیس اداره مبارزه با اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش تر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: 94درصد ایرانیان بزرگسال از نظر مصرف الکل کاملا پاک هستند و حدود 6 درصد تجربه یکبار مصرف این ماده را داشته‌اند و قرار است برای درمان این افراد 140مرکز درمان سرپایی در سال 95 تاسیس شود.

 

نوشتن دیدگاه

در بیمارستان ما با بهترین کیفیت اعتیاد خود را ترک کنید پرسنل مرکز ترک اعتیاد نگین صبورانه شما را در مراحل ترک کردن این بیماری یاری می کنند.